Waarom AT&T/Time Warner niet de laatste media-telecomfusie is

© GOT
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Amerikaanse telecomreus AT&T fuseert met mediabedrijf Time Warner in de grootste overname van het jaar. Beide bedrijven doen dat niet omdat ze elkaar zo’n aangenaam gezelschap vinden. Ze doen dat uit noodzaak.

Met de overname is een bedrag van 85,4 miljard dollar (78,4 miljard euro) gemoeid en AT&T haalt er meteen een ware reus onder de media mee binnen. Time Warner omvat onder meer CNN, Cartoon Network, de filmstudio’s Warner Bros. en New Line Cinema en zender HBO. Die van Game of Thrones.

Met de deal zet AT&T een nieuwe stap richting media. Time Warner, van zijn kant, krijgt meteen een pak kanalen om eigen media naar klanten te pushen. AT&T/Warner wil series en films streamen naar telefoons en televisies, en zo zowel zijn videodivisie als zijn mobiele abonnementen stutten. “De toekomst van video is mobiel en de toekomst van mobiel is video”, heet dat bij AT&T.

Het Apple-model

Die tendens is al langer bezig. Telecombedrijven willen hun klanten steeds meer een alomvattende omgeving aanbieden. Het Apple-model, zeg maar. Denk aan LeEco, het Chinese bedrijf dat vorige week debuteerde in de VS met een vreemde combinatie van televisies, streamingabonnementen en genetwerkte fietsen. Of denk aan Telenet en Proximus, die zich steeds dieper storten in ‘content’, en gaan onderhandelen over exclusieve kanalen. Telenet produceert zelfs gewoon eigen tv-series, zoals het enkele weken terug deed met Chaussée d’Amour.

Het idee is dat moderne mensen niet ‘s avonds netjes van acht tot elf op de sofa voor de tv zitten, maar dat ze series kijken op hun smartphone op de trein, op hun tablet in de keuken meevolgen met kookprogramma’s en op zondagnamiddag hun eigen filmmarathon samenstellen. Entertainment moet dus draagbaar zijn, personaliseerbaar en overal beschikbaar.

Netflix en Google

Dat betekent dat zowel media als telecom op de kar moet springen. Voor media is het alvast een manier om geld te blijven verdienen. Media, en zeker traditionele televisie, krijgt stevige concurrentie van initiatieven zoals Netflix en van, welja, piraterij. Als iemand zijn favoriete serie op zijn tablet wilt zien, en die is daar niet meteen legaal beschikbaar, dan vinden ze wel een andere manier.

Ook telecom is al lang geen groeimarkt meer. Op het leveren van mobiele data en telefoniediensten zit in de VS, waar telecom een pak goedkoper is dan in België, weinig winstmarge. En telcos krijgen zelf toenemende concurrentie van niet-traditionele telecombedrijven. Google, Facebook en Amazon zijn niet alleen steeds meer mediabedrijven (denk YouTube) maar waaieren ook uit richting telecom. Facebook wil gratis wifi voorzien in allerlei landen, Google financiert hele datacenters, inclusief de infrastructuur en onderzeese kabels die daarmee gepaard gaan.

Telecom alleen is geen leefbaar business meer, net zoals traditionele mediabedrijven op zich niet langer kunnen bestaan. Dat deze twee reuzen nu samengaan is dus geen verrassing. Ze hebben de fusie nodig om de concurrentie te snel af te blijven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content