Waarom Facebook u de Messenger-app opdrong (en hoe het komt dat Zuckerberg altijd hetzelfde t-shirt draagt)

Oprichter en CEO van Facebook © Reuters
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Facebook-CEO Mark Zuckerberg verklaart waarom het bedrijf de Messenger-app verplicht maakte, waarom hij altijd datzelfde grijze t-shirt draagt en wat hij van David Finchers Facebookfilm The Social Network vond. ‘Ik besteed geen tijd aan stomme, frivole dingen.’

Mark Zuckerberg heeft tijdens een q&a-gesprek met gebruikers in het hoofdkwartier van Facebook vragen beantwoord over de volgende onderwerpen:

Over de verplichte Messenger-app: ‘Korte pijn’

‘De hele Facebookgemeenschap een aparte app laten installeren was veel gevraagd, maar we hebben gekozen voor de korte pijn. Dit soort keuzes maken, is heel moeilijk voor ons. We hebben het gedaan omdat we geloven dat Messenger een betere ervaring biedt wat berichtjes betreft. En omdat we merkten dat de beste en meest gebruikte messaging-apps op zichzelf staande toepassingen zijn; apps die snel werken omdat ze maar op één functie gefocust zijn. Jullie sturen wellicht vijftien keer per dag berichtjes naar andere mensen. Als je dan eerst een heel aantal stappen moet doorlopen om bij de berichtendienst te geraken – zoals op Facebook, waar de nieuwsfeed primeert -, zorgt dat voor wrijving. Messenger is sneller en alleen voor berichten bedoeld. Mensen die de app gebruiken, antwoorden sneller op berichtjes, zo hebben we gemerkt.’

Over The Social Network: ‘Makers hebben dingen verzonnen die ik kwetsend vond’

‘Het was een interessante ervaring, een film bekijken die zogezegd over mijn leven gaat. De realiteit is dat het bouwproces van een product niet glamoureus genoeg is om een film over te maken. Als de makers echt een waarheidsgetrouwe film hadden willen maken, hadden ze mij moeten afbeelden terwijl ik twee uur aan een stuk achter de computer zit te coderen. Maar die gasten wilden geld verdienen. En dus hebben ze een heleboel dingen verzonnen die ik tamelijk kwetsend vond. Zoals de verhaallijn die vertelt dat ik Facebook heb gecreëerd om indruk te maken op de meisjes. Een belangrijk stukje context is dat ik al met mijn huidige vrouw aan het daten was voor ik met Facebook begon. Die dingen maakten het moeilijk voor mij om deze film serieus te nemen. Maar we hebben er ook plezier aan beleefd. Ik wist dat iedereen bij Facebook die film wilde zien, dus zijn we er met het hele bedrijf naar gaan kijken op de dag dat hij uitkwam.’

Over die grijze t-shirt: ‘Ik besteed mijn tijd niet aan stomme dingen’

‘Ja, ik bezit meerdere stuks van datzelfde shirt. Ik wil over zo weinig mogelijk dingen beslissingen nemen behalve over hoe ik de Facebookcommunity op de best mogelijke manier kan dienen. Ik heb het gevoel dat ik mijn job niet doe als ik mijn tijd besteed aan stomme, frivole dingen.’

Bekijk de volledige q&a-sessie hier.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content