Amid Faljaoui

Waarom Google, Apple en de anderen zo geïnteresseerd zijn in de zelfrijdende auto

Amid Faljaoui Directeur van de Franstalige Roulartamagazines

De wagen zonder bestuurder is de natte droom van iedere autobouwer. Én van de internetgiganten. Amid Faljaoui, directeur van de Franstalige Roulartamagazines, legt uit waarom.

Bij onze noorderburen zijn zelfrijdende auto’s binnenkort een realiteit. Afgelopen vrijdag heeft de Nederlandse regering immers aangekondigd dat het op grote schaal testen met zelfrijdende auto’s en vrachtwagens op de openbare weg zou toelaten.

Het idee achter die vergunning is dat de zelfrijdende auto over een technologie beschikt waarmee je files kan verminderen en de veiligheid op de weg kan verbeteren. In Nederland zijn verkeersopstoppingen zelfs nog erger dan in België. En dus meent de Nederlandse regering dat zelfrijdende voertuigen de verkeersomstandigheden kunnen veranderen. ‘Met voertuigen die kunnen communiceren, remmen of tegelijkertijd versnellen kan je het verkeer in goede banen leiden’, argumenteerde het ministerie.

Waarom Google, Apple en de anderen zo geïnteresseerd zijn in de zelfrijdende auto

Ik herinner eraan dat wagens zonder bestuurder, ook wel zelfrijdende auto’s genoemd, uitgerust zijn met camera’s, sensoren, radars en boordcomputers waarmee de auto’s kunnen reageren in functie van wat er op straat gebeurt. Die markt is de natte droom van alle autobouwers ter wereld, én van internetgiganten als Google, Apple en Microsoft, die de controle willen over de binnenkant van al die nieuwe auto’s en die van dat type wagens hun volgende mobiele terminals willen maken.

In werkelijkheid bestaat de technologie van zelfrijdende auto’s al grotendeels, maar blijven die voertuigen peperduur. Bovendien zullen de verkeersregels overal in de wereld aangepast moeten worden. Als we over 2035 spreken als het jaar waarin deze wagens een echte realiteit zullen zijn, is dat omdat de veiligheid van die voertuigen 100% moet zijn, en geen 99%. Alle programmeringsfouten moeten geweerd zijn, om te vermijden dat de auto’s bijvoorbeeld van buiten uit gehackt kunnen worden.

Omdat de tech-reuzen weten dat de smartphonemarkt zal slabakken, proberen ze van zelfrijdende auto’s de nieuwe mobiele terminals te maken

Eigenlijk willen alle autobouwers en internetgiganten een auto die dezelfde diensten biedt als een smartphone: muziek luisteren, e-mails lezen, oproepen beantwoorden. Dat is de reden waarom Google, Apple en de andere internetgiganten zo geïnteresseerd zijn in de autonome auto: ze weten dat de smartphonemarkt op een bepaald moment zal slabakken, en proberen daarom nieuwe speelterreinen te betreden en over te nemen.

En een auto is als een nieuwe terminal, maar dan voor een gemiddelde prijs van 20.000 euro. Het is dus een formidabele afzetmarkt met ongeziene groeimogelijkheden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content