Waarom Hololens alles behalve een VR-headset is
Hoe gaat Hololens in godsnaam concurreren met goedkopere en sneller beschikbare VR-brillen als Oculus Rift? Het antwoord is genuanceerder dan we eerst zelf dachten, want Microsoft doet niet aan virtual reality, het creëert zijn eigen speelveld. En dat mag je gerust letterlijk nemen.
De eerste versies van Hololens worden op het moment van schrijven bezorgd aan ontwikkelaars die er drieduizend dollar voor neertellen. Data News kon, na een eerste beperkte hands-on vorig jaar, deze keer wat uitgebreider aan de slag met de holografische bril.
Technisch is het product grotendeels hetzelfde, maar waar we in 2015 wat virtuele gebouwen konden aanraken , is het vandaag veel duidelijker wat je met het product kan. Tijdens de testsessie, die ongeveer een uur duurde, zien we hoe je als ontwikkelaar in Unity en Visual Studio hologrammen kan ontwikkelen en er vervolgens mee interageert eens ze draadloos worden uitgerold naar de bril.
Zo’n hologram is een virtueel voorwerp in je echte omgeving . Als het geluid maakt dan hoor je dat naarmate je dichter, veraf of met je rug naar het voorwerp staat. Maar het wordt pas echt interessant wanneer je hologrammen deelt met andere Hololens-dragers in de kamer. Een projectie die je ‘op de tafel’ zet, is dan ook voor hen op die exacte plaats zichtbaar.
Geen scherm, wel een omgeving En daar onderscheidt Hololens zich van Google Glass, waar we het toestel vorig jaar nog mee vergeleken. Glass is een heads-up display en dus een soort mini-monitor. Hololens is zich bewust van je omgeving en de voorwerpen daarin. Het maakt een virtuele 3D-laag van je omgeving waarin je kan spelen (of werken) waardoor realiteit en virtualiteit door elkaar schuiven.
De demo gaat nog een stuk verder wanneer we een klein spel spelen waarbij we virtuele vuurballen naar elkaar kunnen afvuren. Die hoor je rakelings langs je heen suizen waardoor het ondanks de nog beperkte speelbaarheid plots heel realistisch wordt. Hoewel de testsessie beperkt blijft tot goed ingeoefende sessies van telkens een vijftal minuten, is het echter duidelijk dat het potentieel van Hololens valt of staat met de toepassingen die er de komende jaren zullen komen. Eén killer-app kan van Hololens de volgende technologiegolf maken, zoals de smartphone, tablet, laptop en pc dat ooit waren.
Maar dat is ook de zwakte van het toestel op dit moment. Het is nu het moment om ontwikkelaars aan de slag te krijgen want het toestel valt of staat met de mogelijkheden. Zo merkt een journalist tijdens een infosessie op dat Microsoft begin jaren 2000 een tablet voorstelde, maar het duurde tot de iPad, tien jaar later, vooraleer het toestel populair werd. Ook dat beseffen ze bij Microsoft.
“Het is geen evolutie van een toestel maar een revolutie, en dat maakt het ook moeilijk om er over te praten met mensen die het niet kennen. Het is mixed reality, geen virtual reality en het staat los van je pc of smartphone”, zegt Scott Erickson, verantwoordelijk voor New Devices Marketing bij Microsoft. “Maar net omdat het zo uniek is, zijn er ook totaal andere use cases en kijken we uit naar wat ontwikkelaars er mee willen doen. Want er zijn zoveel dingen waar wij zelf nog niet eens over kunnen dromen.”
Is dit beter dan VR? Hoe verhoudt Hololens zich dan tot de bestaande VR-brillen zoals de Oculus Rift of de Samsung Gear? Ook een vergelijking die we vorig jaar maakten. Opnieuw moeten we hier vaststellen dat het om toestellen gaat die fysiek op elkaar lijken, maar inhoudelijk anders zijn.
Hoezeer we virtual reality ook waarderen, het is de facto een uitbreiding of moderne uitvoering van kijken naar je tv, computerscherm of smartphone. Hololens gaat niet enkel om het kijken, maar om het interageren met (virtuele) voorwerpen, alleen of in groep, die zich dan ook nog eens aanpassen aan de echte omgeving.
Zijn VR-brillen dan slechter? Neen, het zijn gewoon andere toestellen die op elkaar lijken. Vergelijk het met je tv en pc. Met een televisietoestel kan je kijken en beleven, met een pc kan je zelf actief deelnemen.
Draagcomfort
Een van de dingen die vorig jaar al snel stoorden was het gewicht. Hololens is een computer op zich en dat wil zeggen dat alle chips en sensoren vooraan de bril zitten en dat voelde na een tijdje toch wel zwaar aan. Een jaar later is dat niet veel anders, maar we moeten toegeven dat door de bril herhaaldelijk op en af te zetten je vanzelf meer comfortabelere houdingen gaat vinden.
Is Hololens iets om de hele dag door te dragen? Absoluut niet. Maar hoe vaker we het toestel opzetten, hoe minder het gewicht vooraan lijkt te storen.
Wat nog wel wat oefening vraagt is het vingerwerk. Je bedient Hololens (naast kijken en spraakbesturing) door met je rechtopstaande vinger even omlaag te gaan, alsof je een grote muisklik maakt.
Die handelingen vragen wat training en we hopen dat Microsoft op lange termijn Hololens wat beter maakt in het herkennen van hand- en armbewegingen. Dat geeft meteen ook meer mogelijkheden om er mee te gamen. Het lijkt ons immers veel leuker om in een holografisch spel iemand neer te halen met een schietbeweging, dan door er herhaaldelijk naar te wijzen.
Toekomstmuziek
Een datum of prijskaartje voor de algemene versie van Hololens is er nog niet. Maar in afwachting daarvan weet Microsoft wel de voornaamste twijfels die we hadden weg te nemen. We hopen nog steeds dat het toestel in een volgende versie nog meer immersive wordt, waarbij het holografisch veld nog meer over je gezichtsveld reikt. Maar het product staat er en als de ontwikkelaars volgen dan twijfelen we er niet aan dat dit soort toestellen een toekomst heeft, zowel voor onderzoek, onderwijs, in bedrijven als voor consumenten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier