Waarom Nintendo spelletjes op de smartphone niet langer kon negeren

© BELGA
Wim Kopinga Freelance journalist

Nintendo heeft zijn eerste spel voor de smartphone uitgebracht in Europa en de Verenigde Staten. Met ‘MiiTomo’ doorbreekt het bedrijf de stilte op de smartphonemarkt en dat lijkt de juiste stap.

Want Nintendo weigert al jaren koppig om toe te treden tot die markt. Hierdoor ontbreken iconische spellen als Mario nog altijd op je telefoon, terwijl de verkopen van Nintendo teruglopen.

Maar vorig jaar kondigde het bedrijf de samenwerking met DeNA aan, een Japanse bedrijf dat zich focust op spellen op de smartphone. Hiermee werd de ommezwaai van het bedrijf een feit en dat werd ook tijd.

Want als u kijkt naar de verkoopcijfers van Nintendo, dan gaat het de laatste jaren niet best. Tussen 2010 en 2015 gingen de wereldwijde verkopen van softwaretitels voor consoles en mobiele apparaten met 81 en 57 procent omlaag. De weg openbreken naar de smartphone lijkt de enige, juiste en makkelijkste stap om die daling een halt toe te roepen. Want er zijn waarschijnlijk miljoenen mensen die op Mario & Luigi zitten te wachten op hun smartphone.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content