Waarom uw foto’s goudmijnen zijn voor Google

© Reuters

Google’s nieuwste Photos-app is ongelimiteerd en gratis. Hoe genereert het bedrijf er dan inkomsten uit? Het antwoord is eenvoudig: via allerlei technieken worden de foto’s gekoppeld aan metadata, die veel geld kunnen opleveren.

Bij Apple ben je zo’n 240 dollar per jaar kwijt aan een opslagruimte van 1 terabyte in iCloud. Bij Dropbox betaal je er 100 dollar per jaar voor. Flickr is gratis, maar laat wel om de haverklap paginagrote advertenties in beeld komen. Googles nieuwe fotodienst is óók gratis, en nog vrij van hinderlijke reclames ook.

Verdienmodel

De Google-dienst fungeert als een opslagplaats voor een grote hoeveelheid foto’s, in de wetenschap dat die kiekjes heel wat vertellen over het leven van degene die ze heeft gemaakt. Waar gaat hij of zij vaak naartoe? Wat eet en drinkt hij of zij het liefst, gaat hij of zij meestal met partner uit eten of vaker in groep? Met al die gegevens kan een profiel van de gebruiker worden opgemaakt, waarvoor adverteerders uiteraard belangstelling hebben. Ze smullen van die informatie, en zijn bereid Google ervoor te betalen.

Hoe het werkt

Bij de foto’s moeten actief metadata worden gezocht, en daarvoor heeft Google inmiddels een heel scala aan hulpmiddelen voorhanden. Het toverwoord daarbij is ‘machine vision’; het vermogen van de computer om via een geavanceerde toepassing beelden te analyseren. ‘Die techniek is nog niet perfect, maar we komen al een heel eind ver’, aldus Bradley Horowitz, VP van Google. Hij voegt er wel aan toe dat ‘een grote hoeveelheid niet-perfecte metadata veel geld kan opleveren’. In elk geval meer dan een kleine hoeveelheid perfecte metadata.

Waarom uw foto's goudmijnen zijn voor Google
© Reuters

Slim combineren

Google zal zeker gebruikmaken van het feit dat series foto’s achter elkaar zijn genomen en dus een verhaaltje vertellen. Via software kunnen de individuele foto’s aan elkaar worden gebreid. Onvolkomenheden, zoals over- of onderbelichting, worden dan meteen weggehaald.

Wat ontstaat, is een beeld over een bepaalde tijdsperiode, bijvoorbeeld een dag of een week. Uit de beeldvolgorde kunnen patronen worden afgelezen, bijvoorbeeld dat iemand vier tasjes koffie per dag drinkt of geregeld heen en weer reist tussen twee plaatsen. Dit wordt mede mogelijk doordat de EXIF-informatie van de foto’s wordt meegenomen in de berekeningen. Tijd en plaats van opnames worden daardoor zichtbaar.

Beeldherkenning

Het systeem kan zelfs achterhalen met wie je op een selfie staat. Die mensen zijn kennelijk vrienden en kunnen eventueel worden ingeschakeld om je van advies te dienen wanneer een bepaalde advertentie in beeld komt. Ongeveer zoals: “Wist je dat Jan dit product vorige week ook heeft besteld”?

Lerende machines

De algoritmes waarmee Google de foto’s uiteenrafelt, kunnen profiteren van grote hoeveelheden bronmateriaal. Door de opslagruimte gratis aan te bieden, is het erg waarschijnlijk dat die grote hoeveelheden bronmateriaal er inderdaad komen.

Bron: Automatiseringgids

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content