Waarom zijn er bijna geen vloggers in Vlaanderen?

© .
Wim Kopinga Freelance journalist

In andere landen zijn YouTubers (of vloggers) zeer populair. In Vlaanderen wil dat alleen nog niet echt van de grond komen. Hoe komt dat?

In het buitenland zijn YouTubesterren zo populair, dat ze zelfs miljoenen mee verdienen. Maar los van dat er in ons taalgebied niet genoeg mensen wonen om miljonair van te worden, komt het vloggen hier nog niet echt van de grond. Buurland Nederland is ons op dit gebied bijvoorbeeld vele stappen voor.

Want wereldwijd wordt er door jongeren steeds minder televisie gekeken. Wachten tot iets op televisie komt is niet meer de norm. Alles moet on demand bekeken worden – iets waar YouTube in uitblinkt. Ook uniek aan YouTube is het directe contact met leeftijdsgenoten. “Op YouTube vertegenwoordigen de makers zichzelf, dat geeft ze heel veel vrijheid”, zegt Ellen Anthoni, trendwatcher bij Trendwolves. “De VRT denkt na over wat ze willen brengen, wat ze willen zijn. Maar een een populaire Vlaamse YouTuber als Za Ka (23) – een van mijn favorieten – zegt: ik ben moslim en daar praat ik over. Dat is voor kijkers veel inspirerender, omdat het niet politiek correct hoeft te zijn.”

De sterren op YouTube zijn jongeren van maximaal een jaar of 25 – veel zitten nog ver onder die leeftijd. Ze zijn direct verbonden met hun doelgroep, omdat ze zelf de doelgroep zijn. “Dat is ook hoe ze hun kijkers toespreken: ‘Ik ben een van jullie’ – ze zetten zichzelf niet boven de kijker”, zegt Anthoni. Waarom zouden jongeren ook kijken naar een programma op televisie, bedacht door oudere mensen in een kantoorpand, terwijl iemand van jouw leeftijd de volle vrijheid heeft op een ander medium?

Wereldwijd hebben YouTubers door deze ontwikkelingen miljoenen volgers. De grootste ster, de Zweed PewDiePie, heeft er zelfs 40 miljoen. En ook de Nederlander Enzo Knol heeft al bijna een miljoen volgers. De grotere YouTubers in Vlaanderen blijven hier nog flink op achter. Grotere Vlamingen als Za Ka en Unagize zitten momenteel rond de 50.000 abonnees. Wel groeit het momenteel hard, zeggen beiden. Maar hoe komt het dat Vlaanderen nog zo weinig vloggers heeft?

“Ik maak al drie jaar filmpjes, maar in België is alles verder nog erg nieuw”, zegt Zakaria Benyahya – alias Za Ka. “Ik was bij de Dutch YouTube Gathering, die was dit jaar voor de zevende keer en daar is 5.000 man op afgekomen. In België is er nog maar twee keer zo’n bijeenkomst geweest. Wij lopen dus 5 of 6 jaar achter.”

Achterlopen

Er wordt wel vaker gezegd dat we op technologisch vlak iets achterlopen op onze buurlanden. Op het gebied van vloggen is dit volgens Za Ka niet anders. “Als je hier aan mensen vraagt of ze willen subscriben, weet niemand wat je zegt. In Nederland begrijpen ze wél gelijk dat je abonneren bedoelt.”

Het laatste jaar komen er volgens Za Ka wel steeds meer YouTubers bij. Toen hij begon met vloggen – eerst nog op Facebook, later stapte hij over naar YouTube – waren er nog maar zo’n 200 ‘contentmakers’ actief in ons land. Nu gaat dat, als je de Facebookgroep van Belgische vloggers moet geloven, richting de 3.000.

Dat aantal ligt best hoog, maar lang niet al die makers zijn even populair en actief. Een vlog maken is niet moeilijk, iedereen kan dat doen – overal waar je bent. Pak je telefoon en begin te filmen. Zet dit op YouTube en je bent in principe klaar. Maar succesvol worden op YouTube, daar is veel tijd en doorzettingsvermogen voor nodig. Want je moet er regelmatig filmpjes voor maken van hoge kwaliteit. Dit kan in verschillende categorieën. Want ben je meer een entertainer, door pranks uit te halen en andere originele oncepten te verzinnen? Of begin je een gaming- of beautyvlog?

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Jezelf zijn

Om succesvol te worden op YouTube is het in ieder geval belangrijk om jezelf te blijven, zegt Rayan Aghassaiy, alias Unagize – een opkomede vlogger van 17 jaar. Hij valt in de categorie ‘entertainer’, iemand die grappen uithaalt (doen alsof je een kuisproduct drinkt), challenges doet (geslagen worden met een riem), of – zoals zijn laatste filmpje – simpelweg zijn leven toont. Dagelijks verschijnt er een nieuw filmpje online, dat gemiddeld rond de 20.000 keer bekeken wordt. Verder moet je volgens Unagize over genoeg doorzettingsvermogen bezitten.

“Er komen heel veel mensen bij die gaan vloggen, maar ze stoppen vaak ook snel weer”, zegt Unagize. “Je krijgt reacties van mensen om je heen en die kunnen anders zijn dan je verwacht had. Op school kreeg ik in het begin bijvoorbeeld veel reacties op mijn videos. Zelfs een van mijn beste vrienden zei in het begin tegen mij dat ik ermee moest stoppen, omdat ik er mee gepest werd. Dat was niet heel erg, maar ze deden me wel na in het begin – ook omdat het toen nog niet van goede kwaliteit was. Daarom ben ik ook wel eens een tijdje gestopt, maar dan begon ik weer omdat ik het te leuk vond om niet te doen.”

Los van de reacties van je omgeving, moet je ook genoeg tijd hebben om erin te stoppen. Unagize steekt per dag ongeveer 4 uur in een filmpje, naast school blijf er per dag dus weinig tijd over voor iets anders.

Dat zegt de 23-jarige Za Ka ook. Hij steekt er naast zijn werk – als online medewerker bij radiozender MNM – al zijn tijd in. “Sommige filmpjes hebben een scenario, anderen niet. Maar het schrijven van een script, het filmen en monteren kosten me alles bij elkaar 2 tot 3 dagen.”

Succesvolle YouTubers nemen hun taak dan ook heel serieus, zegt Anthoni. “Ze willen hun fans niet teleurstellen. Ze zijn ook dankbaar voor iedere kijker. Ze beseffen dat ze alles te danken hebben aan de kijkers.”

Geld

Want vloggers verdienen geld aan hun kijkers. De groten der aarden, als de Zweed PewDiePie (40 miljoen volgers), verdienen er miljoenen per jaar mee – maar in België zijn dit soort bedragen nog lang niet in zicht. Za Ka is al drie jaar bezig en zegt er nu ‘bijna’ van te kunnen leven. Hij verdient geld door productpromotie (bijvoorbeeld voor Fanta en Tic Tac) en krijgt van YouTube geld voor de reclames rond zijn filmpjes. Maar voordat iemand hier goed van kan leven moet het aantal views flink aantikken, weet ook Unagize.

Al is hij relatief populair met meer dan 60.000 abonnees op zijn kanaal, rijk is hij er nog niet van geworden. Unagize is aangesloten bij Divimove, een in Berlijn gevestigd bedrijf dat duizenden kanalen op YouTube vermarkt. Het bedrijf verkoopt reclame rond de video’s, brengt YouTubers in contact met bedrijven, beschermt de auteursrechten en begeleidt de vloggers.

“Het netwerk pakt een paar procent van mijn inkomsten en YouTube krijgt ook een deel. Sommige mensen denken dat je voor 10.000 views ook 10.000 euro krijgt, maar dat is echt niet zo. Je krijgt geld uit advertenties en zoveel is dat niet, maar het is allemaal redelijk aan het stijgen.” Unagize maakt met zijn YouTubekanaal momenteel flinke sprongen. De views gaan rap omhoog en de abonnees ook. “Het begint ook nu pas dat ik campagnes krijg van merken. Als je groter bent komt dat pas.”

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar waarom begin je met vloggen?

“Uiteindelijk wil ieder mens centraal staan”, zegt Anthoni. “Dit gebeurt bij vloggen door waardering van je fans. Ze willen hun fans niet teleurstellen en betrekken de fans er dan ook vaak bij. Vanaf het moment dat ze veel volgers hebben, is er ook een moment van grenzen verleggen. Van persoonlijke barrières doorbreken.” Veel vloggers doen dingen in hun filmpjes die ze normaal niet zouden doen. Unagize zegt bijvoorbeeld in het echte leven veel stiller te zijn, maar bij een vlog moet hij wel praten.

Za Ka zegt dat het ook heel erg om het plezier in het creëren zit. “Het is echt mijn passie geworden. Ik steek er heel veel tijd en energie in, het maakt me dan ook echt blij. Ik heb een positief verhaal en werk daar graag aan. Volgens Anthoni beseffen jongeren ook de kracht van het netwerken. Op YouTube kan iemand zichzelf laten zien. “Dat is sociaal kapitaal, daarom heeft het ook zin om in je filmpjes eerlijk te zijn en te lachen met zichzelf: “ik ben maar een onnozelaar op YouTube”, dat is sympathieker dan heel stoer te doen.”

Ook een groot voordeel: het maakt niet uit of je een diploma hebt of wat je verder doet. Za Ka heeft bijvoorbeeld geen enkel diploma, maar gebruikte zijn videokanaal als CV bij MNM, zo kwam hij daar binnen.

“En de druk voor jongeren is heel hoog”, ziet Anthoni. “Meer dan ooit ben je verantwoordelijk voor je eigen succes, omdat je alles hebt. Er is ook niet langer één weg naar succes, zoals vroeger. Je kunt keuzes maken, er zijn genoeg mogelijkheden. Vroeger ging je studeren en ging je daarna werk zoeken dat bij je studie paste, dat hoeft nu niet meer.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content