Wacht in spanning op een bericht met Jack

© Jack.

“We used to wait” zong Arcade Fire enkele jaren geleden in een ode aan de goeie oude analoge communicatie per brief. In tijden van instant-messaging probeert de Waalse start-up Jack dat gevoel van in spanning wachten opnieuw op te roepen: de zender kan bij het versturen bepalen wanneer de ontvanger zijn tekst ook effectief kan lezen. “Men noemt me een voorloper, maar ik geloof echt dat het internet klaar is hiervoor”, zegt oprichter Jack Abrams.

“Het is een werkwoord geworden: ‘jack me’. of ‘stuur me een jack'”, glimlacht Abrams over de dienst. Niet dat hij er om stond te springen om zijn uitvinding zijn eigen naam mee te geven. “Dat was een ideetje van Mountainview dat mijn digitale strategie mee bepaalt, waar ik eerst absoluut geen zin in had.”

Maar dat krijg je natuurlijk met zo’n persoonlijk verhaal. “Ik ben mijn ouders verloren in een vliegtuigongeval toen ik drie jaar was”, vertelt de oprichter. “Sindsdien ben ik blijven verlangen om toch nog één keer een berichtje van hen te kunnen ontvangen. Met Jack gaat dat nu, want je kunt berichtjes sturen tot tien jaar in de toekomst.”

Klinkt gek? “Vroeger ging het toch altijd zo?”, verdedigt Abrams: “je stuurde een brief, en moest in spanning wachten op een antwoord. Met vlinders in de buik. En dat gevoel wil ik nu ook op het internet recreëren door een messagingapp te creëren waarmee je zelf bepaald wanneer de ontvanger je berichtje krijgt. En hij maakt het concreet: “Ik kan nu ‘ik zie je graag’ sms’en of whatsappen naar mijn lief, maar waarschijnlijk zit ze nu in de auto, of is ze aan het werk; de kans dat mijn berichtje passeert zonder veel impact is groot. Neen, als ze het pas vanavond, als ze rustig thuis is kan lezen, zal dat veel meer betekenen voor haar.”

Daarmee gaat Jack regelrecht in tegen het instant-karakter van het internet, beseft de CEO. “Maar ik geloof resoluut dat de tijd hier rijp voor is. Wachten is goed, vandaag meer dan ooit. Men noemt me een avant-gardist, een voorloper, maar tegelijk zijn er mensen genoeg die er in geloven. Op nog geen half jaar hebben we al zo’n 8000 Belgische gebruikers, die samen zo’n 27.000 berichtjes hebben verstuurd. We weten ook dat we op elk continent gebruikers hebben, maar natuurlijk nog niet significant. Dat uitbouwen is iets voor de toekomst.”

En dus stapte Abrams begin deze maand op het vliegtuig naar Dublin om op de Web Summit bijkomende investeerders te zoeken. “We rekenen voor een stuk op het virale aspect om een gemeenschap aan gebruikers uit te bouwen – daarom kun je iedereen uit je contactlijst een Jack-berichtje sturen, zij krijgen dan gewoon een smsje met een uitnodiging om de app te installeren – maar om de groei te versnellen willen we ook inzetten op marketing: facebook-, googleads,… En dan heb je al snel een groot bedrag nodig.”

Tot nog toe is 1 miljoen euro geïnvesteerd in Jack. Twintig bekenden van Jack staken hun geld in het bedrijf, en bezitten ook alleen een aandeel ervan. Businessmodel? Nog vaag. “In de toekomst gaan we misschien een heel klein bedrag – tien centiem per jaar of zo – vragen voor langetermijnberichtjes. Eerder als een soort garantie dat we er binnen pakweg tien jaar nog steeds voor zullen zorgen dat het aankomt dan iets anders. Maar eigenlijk maak ik me voorlopig niet veel zorgen: we kunnen nog even voort met dat miljoen, en ik wil nu vooral het aantal gebruikers zien toenemen. Reclame? Neen, dat zie ik niet zitten. Maar ik zie wel mogelijkheden voor geolocaliseerde berichten die je enkel kunt opendoen als je je op de juiste plek bevindt. We hebben voor een voorstelling van het nieuwste BMW-model zo al gewerkt.”

Jack

  • Maatschappelijke zetel: Lasne
  • Aantal medewerkers: 20 vennoten, 8 medewerkers
  • Op zoek naar bijkomende investeringen: ja. Bedrag onbepaald.
  • Website: www.youhaveajack.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content