Wachten op betere tijden

De meeste ICT-consultancy bedrijven ontsnappen niet aan de zure appel van de crisis. Als straks het ergste achter de rug is, zou de sector er evenwel versterkt uitkomen.

Paradox iedereen klaagt steen en been over consultants, maar ondertussen blijven de bestedingen voor consultancy vrolijk de pan uitswingen. Wij wilden dan ook wel eens weten waar u zich bijvoorbeeld aan ergert wanneer u met consultants moet samenwerken. Een poll op onze site vnunet.be gaf uitsluitsel. In de grafiek onderaan vindt u de resultaten van deze bevraging.Aan Vlaamse kant is men van oordeel dat consultants vooral te duur zijn. Bij de franstaligen wekt met name de aanwezigheid van junior consultants op peperdure projecten veel ergernis op. We legden dit klachtenlijstje voor aan enkele belangrijke spelers op de consultancymarkt en gaven hen de kans weerwerk te bieden (cfr. artikel pagina 3 en 4). Blijkt dat de adviesverleners zich vaak bewust zijn van de ontevredenheid die bestaat over hun diensten en daarom strategien ontwikkelen om die klachten en grieven te pareren.Neem nu het kostenplaatje. Consultants weten dat de klant in deze tijden van forse besparingen pittige fakturen niet langer met de glimlach ondertekent. Anderzijds kunnen ze hun prijzen moeilijk laten zakken ze moeten zelf alle zeilen bijzetten om hun kostenstructuur onder controle te krijgen of te houden. Knippen aan de inkomstenzijde zit er dus sowieso niet in. Daarom toveren ze een nieuw panacee te voorschijn return on investment. Niet bepaald een nieuw begrip zult u zeggen, maar het valt bij elk gesprek met consultants op hoe frekwent ze deze term weer te berde brengen. Elke euro die de klant neerlegt moet dubbel en dik opbrengen, en liefst morgen al. Consultants, handige jongens als het zijn, spelen daar gretig op in en profileren zich lichtjes anders in de markt. Meer korte projecten of deelprojecten die tot een snel resultaat of return on investment moeten leiden,, zegt bijvoorbeeld Henri Van Engelen, baas van Atos Origin Belgi op pag 6.Op termijn hopen de consultants weer zware projecten met lange voortrajecten en de inzet van een veelheid aan middelen (schering en inslag eind jaren 90) te kunnen slijten. Die zorgen voor wat meer boter bij de vis. Maar dat blijkt er voorlopig niet in te zitten. Grote projecten zullen nog een tijd op zich laten wachten, oordeelt ook IDC-analiste Natascha van den Berg. Aanpassing van de IT-infrastructuur, zware ERP-implementaties of grote e-business projecten blijven in de koelkast liggen. Helemaal werkloos worden de consultants voorlopig niet. Er zit nog rek in outsourcing, stelde van den Berg vast. Logisch dat in tijden van crisis de klanten zich richten op kernactiviteiten en sneller geld veil hebben om bijvoorbeeld de IT-infrastructuur, hoe noodzakelijk ook, uit te besteden aan derden.Ondertussen zijn de ICT-adviesverleners verplicht zelf hun kostenstructuur te saneren als gevolg van de tragere groei. De afgelopen maanden werd menige consultant de laan uitgestuurd. Nogal wat bedrijven hebben die situatie aangegrepen om de rotte appeltjes eruit te gooien, stelt Natascha van den Berg onomwonden. Diezelfde bedrijven zijn ondertussen al opnieuw aan het ronselen onder jonge starters. Een jonge aanwas blijft noodzakelijk voor dat soort organisaties, besluit van den Berg.Nu de lente opnieuw in het land is, menen sommigen de eerste tekenen van herstel in de verte te ontwaren. Zo ook algemeen directeur van DMR Consulting Central Europe Bernard Geubelle (pag. 24). Onderzoeksbureau IDC treedt hem alvast bij. De dooi is voorzichtig ingetreden, verwoordt Natascha van den Berg het. Bedrijven beginnen opnieuw mondjesmaat te investeren of hebben althans die intentie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content