Wallonië krijgt Europees treinbesturingssysteem

07/03/13 om 16:13 - Bijgewerkt om 16:13

Bron: Datanews

Infrabel heeft voor het eerst een gewone spoorlijn in Wallonië uitgerust met ETCS. Het Europees systeem moet tegen 2022 klaar zijn.

Wallonië krijgt Europees treinbesturingssysteem

ETCS staat voor European Train Control System en is een systeem dat de machinist toont hoe snel en hoe ver een trein mag rijden. Daarbij fungeert het als een soort automatische piloot.

De plannen voor de installatie waren er al, maar hebben vertraging opgelopen door de uitrol van TBL1+, het automatisch remsysteem dat na de treinramp van Buizingen versneld werd uitgerold.

"ECTS wordt momenteel geïnstalleerd op lijn 154, dat is het stuk tussen de stations van Jambes en Dinant." Zegt Infrabel-woordvoerder Johan Vermant. "Er worden apparaten in de sporen bevestigt ter hoogte van de seinen en die zenden de signalen door naar de trein."

HST

Omdat ETCS vooral Europees verkeer moet bevorderen zijn de vier hogesnelheidslijnen in ons land al uitgerust met het systeem. Ook lijnen waar recent grote werken of een modernisering heeft plaatsgevonden, bijvoorbeeld in de Diabolotunnel en op de lijn Brussel-Leuven is het treinbesturingssysteem al geplaatst.

De lijn tussen Jambes en Dinant is in dat opzicht belangrijk omdat ze een deel uitmaakt van een goederenverbinding tussen de haven van Antwerpen en Lyon.

2022

TBL1+ is vandaag al op 91 procent van de lijnen geïnstalleerd. "Op alle lijnen met veel treinverkeer is TBL1+ aanwezig" zegt Vermant. Voor ECTS is het het doel om tegen 2022 op alle lijnen in heel België aanwezig te zijn. Maar ECTS is compatibel met TBL1+ en verbetert nu al het contact tussen de trein en de veiligheidsystemen.

Een van de voornaamste obstakels voor ECTS is dat het treinverkeer bij een uitrol moet worden stilgelegd. Daarom dat Infrabel het systeem alvast installeert bij geplande werken. Naast de sporen moeten ook de treinen er mee worden uitgerust. Maar het systeem kan perfect op bestaande toestellen worden geplaatst.

ECTS vervangt Memor, het vorig systeem. Dat werkte op basis van fysiek contact tussen de trein en een paneel in de sporen. Wanneer de trein er overheen rijdt gaat er een gong af in de cabine om de machinist te waarschuwen.

Onze partners