Wat Facebook voortaan over jou weet (en wat het met die informatie kan doen)

30/01/15 om 10:20 - Bijgewerkt om 10:38

De veelbesproken nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook gaan van kracht. Wat verandert er?

Wat Facebook voortaan over jou weet (en wat het met die informatie kan doen)

Facebook houdt je in het oog. © Reuters

Vanaf vandaag zijn de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook van kracht. Dit is wat die voorwaarden inhouden (volgens berichten van onder meer De Morgen).

Facebook houdt uiteraard jouw eigen activiteiten nauwgezet in de gaten: wat je post, leuk vindt, deelt, in een privébericht stuurt en van anderen bekijkt, wordt bijgehouden - zowel op de site als in de Facebook- en Messenger-apps.

Ook informatie die je niet zelf deelt, maar anderen wel door je bijvoorbeeld te taggen, komt in handen van Facebook.

Net als je surfgedrag, dat door Facebook 'achterhaald' kan worden aan de hand van wat jij leuk vindt op websites.

Bovendien weet het sociale netwerk welke apparaten je gebruikt; type van toestel, telefoonnummer, provider...

Zoals we eerder al schreven: als je als gebruiker instemt met de nieuwe gebruiksvoorwaarden, geef je Facebook de toestemming je gps, Bluetooth en wifi te gebruiken om je locatie te bepalen - ten allen tijde en zonder om je toestemming te vragen. De sociale netwerksite mag jouw locatie niet alleen opvragen, maar ook voor commercieel gebruik inzetten. Een optie om je locatie níet vrij te geven, is er niet.

Wat Facebook voortaan over jou weet (en wat het met die informatie kan doen)

© Reuters

En dan zijn er nog WhatsApp, Instagram, Oculus, de fitness-tracking app Moves, de video-advertentiedienst LiveRail...: bedrijven die Facebook heeft ingelijfd en waar het bijgevolg ook gebruikersgegevens van verzamelt. Zo zou WhatsApp bijvoorbeeld doorgeven naar wie en wanneer jij berichtjes stuurt.

Facebook behoudt zich het recht voor om al die data te gebruiken bij het voorschotelen van advertenties op maat, maar ook om de gegevens (op uitzondering van je naam, adres en e-mail) aan adverteerders door te spelen of ze te delen met apps als Spotify.

Kritiek

Het nieuwe beleid van Facebook kreeg al heel wat kritiek. Zo moest Facebook de gebruiksvoorwaarden, die aanvankelijk op 1 januari ingevoerd zouden worden, al uitstellen. Onder meer onze parlementsleden uitten hun bezorgdheid over het beleid, door Egbert Lachaert van Open VLD omschreven als 'een hold-up op onze privacy'. Ook de Belgische Privacycommissie ziet inbreuken in Facebooks nieuwe regels, en overweegt gerechtelijke stappen. Bovendien wordt er in ons land gepleit voor een privacywaakhond die kan optreden tegen een tech-bedrijf als Facebook.

Lees meer over:

Onze partners