Wat heet uitbesteden?

De banksector vermijdt angstvallig het gebruik van het woord ‘outsourcing’. Opvallend en vreemd tegelijkertijd. Want mirakeloplossingen bestaan niet.

It-directies worden verplicht hun automatiserinsbudgetten in het beste geval te bevriezen, en meestal in te krimpen. “Meer te doen met minder’ heet dat dan. En die kostenbesparingen gebeuren doorgaans ten koste van het personeel. Maar omdat het werk nog altijd moet gedaan worden, is uitbesteding de enige oplossing.Die uitkomst wordt door elke speler van formaat in de banksector in alle toonaarden ontkend. In een recent interview in Le Soir verzekerde de grote baas van Dexia, Axel Miller, dat de besparingen op het departement ‘informatietechnologie’ (100 miljoen euro tegen 2009) “zonder outsourcing” zouden gebeuren. Maar het toeval wil dat de bank beslist heeft op 1 januari van start te gaan met een autonome it-dochter die DTS heet. In Data News nr.32 pleit André Vanden Camp, chief information officer van ING Belux en Wholesale Banking ING Group, voor “selectieve outsourcing” niet alleen om kostenbesparende overwegingen maar ook om doeltreffender en flexibeler te kunnen reageren. Kwestie van “toegevoegde waarde voor de business”. Toegegeven, in sommige gevallen is de expertise erg schaars geworden of wordt de nodige omvang niet meer gehaald.Ook bij het Landbouwkrediet heeft het fenomeen outsourcing ingang gevonden (zie interview in Data News nr.31) al blijven ook daar de interne ontwikkelingen erg belangrijk, om steeds dezelfde reden, namelijk “meer toegevoegde waarde”. Fortis van zijn kant hanteert bij voorkeur de term “sourcing policy” of selectieve aanpak van uitbesteding. KBC zit op dezelfde lijn en benadrukt hoe belangrijk het is om de verantwoordelijkheid niet uit handen te geven.Banken nemen het woord ‘outsourcing’ dus niet graag in de mond en spreken zich uit voor een consensus-aanpak. En de syndicale controle is nooit ver weg.Maar de informaticus zelf gaat niet helemaal vrijuit in deze ontwikkeling. Hij geeft kritiek of ondergaat gelaten het hele proces. En daar blijft het vaak bij. Maar zelfkritiek…? Heeft hij opleidingen in nieuwe technologieën gevolgd, heeft hij zijn eigen kennisdomein bijgespijkerd of nieuwe proberen te ontdekken? ‘Wie niet vooruit gaat, gaat achteruit’ en dat geldt zeker voor een vak als dat van informaticus. Anderzijds is het geen geheim dat it’ers vaak vragende partij zijn maar dat hun werkgever aarzelt om hen dure opleidingen te laten volgen als het risico bestaat dat ze die kort daarna elders te gelde maken.Misschien is voor it-directies en informatici de tijd rijp om rond de tafel te gaan zitten en een nieuw tijdperk in te luiden. Een tijdperk waarin uitbesteding niet als een voldongen feit wordt opgelepeld maar het resultaat is van een beslissing die in overleg werd genomen. Of klinkt dat toch een ietsje te utopisch?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content