We kunnen het iconische Apple-logo amper natekenen of onderscheiden

10/03/15 om 15:27 - Bijgewerkt om 15:27

Een frequente blootstelling aan bepaalde beelden leidt niet altijd tot een diep en accuraat visueel geheugen ervan. Dat blijkt uit een onderzoek met het Apple-logo, dat uitgevoerd werd door de University of California en ook als demo beschikbaar is bij de Universiteit Gent.

We kunnen het iconische Apple-logo amper natekenen of onderscheiden

© Reuters

De iconische appel met afgebeten stuk van het technologiebedrijf Apple is wellicht één van de eenvoudigste en meest herkenbare logo's ter wereld.

En toch: in het kader van een onderzoek van de University of California, waaraan meer dan 300.000 mensen deelnamen, kon slechts één op de 85 proefpersonen het logo foutloos natekenen en maakten zeven proefpersonen kleine foutjes. En dat terwijl ze zichzelf vooraf een score van 5,47 op 10 toekenden over de zekerheid van hun weergave. Uit een test met acht logo's, waarvan er zeven verschilden van het origineel, kon ook slechts minder dan de helft de correcte afbeelding aantonen.

'Blijkbaar speelt ons geheugen ons soms serieus parten', zegt Gents professor Marc Brysbaert, eindredacteur van het Britse vaktijdschrijft Quarterly Journal of Experimental Psychology waarin de onderzoeksresultaten gepubliceerd werden.

'Het toont aan dat we enkel opslaan wat we denken te moeten opslaan. We creëren de illusie dat we ons alles goed kunnen herinneren, maar als we erover ondervraagd worden, blijkt dat niet zo.'

Er is een verklaring waarom we ons dagdagelijkse beelden niet altijd even gedetailleerd kunnen herinneren. 'Uiteindelijk is het voor ons niet nodig om die stimulus heel gedetailleerd op te slaan. We zien hem toch altijd, en daarom nemen onze hersenen genoegen met wat nodig is om het logo onder normale omstandigheden te herkennen. Daardoor zien we ook dikwijls niet dat het om een vervalsing gaat, bijvoorbeeld bij een namaakproduct.'

De bevinding heeft een belangrijk praktisch nut. 'Wat is het verschil tussen het herkennen van een Apple-logo of van een mogelijke dader in een line-up? Als je die ziet tussen zeer gelijkaardige personen, hoe groot is dan de kans dat je een fout maakt?'

De demo is beschikbaar op de website van de UGent en op Buzzfeed.

(Belga/MI)

Lees meer over:

Onze partners