WebDIV-'panne' was gepland

07/05/12 om 11:05 - Bijgewerkt om 11:05

Bron: Datanews

Wie dacht dat de WebDIV-toepassing platlag door een nieuwe it-panne sloeg de bal mis. Het opnieuw binnenshuis halen van applicatie duurde gewoon een paar uur langer dan voorzien.

WebDIV-'panne' was gepland

Wie dacht dat de WebDIV-toepassing platlag door een nieuwe it-panne sloeg de bal mis. Het opnieuw binnenshuis halen van applicatie duurde gewoon een paar uur langer dan voorzien.

De WebDIV-applicatie voor het beheer van de inschrijvingen van voertuigen door de FOD Mobiliteit was 4 dagen lang onbeschikbaar, tussen 28 april en 3 mei. Maar dat was een geplande onbeschikbaarheid die ook gecommuniceerd was aan alle betrokken partijen: zowel de partners van het project (bpost en Portima bijvoorbeeld) als de burgers via een boodschap op de site. Voor b2b-klanten was de applicatie uiteindelijk wel pas beschikbaar vanaf 4 mei 's ochtends en voor b2c-klanten vanaf 4 mei om 14u.

De applicatie werd volledig herschreven, zodat ze kon gemigreerd worden naar de gevirtualiseerde servers (VMware) in het datacenter van de FOD Mobiliteit. Tot dan toe draaide de toepassing op een mainframeplatform onder DB2 van IBM bij NRB.

De migratie werd uitgevoerd met de hulp van CSC, met de COOL/Gen-tool van CA en een Oracle-database gelinkt aan JBoss en intern ontwikkelde webservices. Doel is om van WebDIV een authentieke databron te maken, met links naar andere spelers zoals de FOD Financiën, leasingmaatschappijen, verzekeraars, de politie of het Car-Pass-systeem voor de correcte kilometerstand van de wagen.

Onze partners