Webfraude kost banken handenvol geld

© istock
Pieterjan Van Leemputten

De helft van de financiële instellingen heeft de afgelopen twee jaar een aanzienlijk bedrag verloren via online fraude. Al blijft reputatieschade de grootste angst.

Onder financiële instellingen in Europa en het Midden-Oosten blijkt meer dan de helft in de afgelopen twee jaar een bedrag tussen de 50.000 pond en 500.000 pond te zijn verloren. Dat komt neer op 69.000 tot 690.000 euro. Bij negen procent lag het financieel verlies zelfs op meer dan een half miljoen pond. Bij drie procent liep de diefstal op tot meer dan een miljoen pond of 1,37 miljoen euro.

De cijfers zijn afkomstig van een onderzoek van IDG Connect in opdracht van F5 Networks. De bedragen worden hoofdzakelijk ontvreemd via malware, maar ook , phishing, gegevensdiefstal of het hijacken van de online sessie zijn populaire methodes.

Dat 72 procent van de respondenten vreest voor een daling van de winst lijkt voor de hand liggend. Toch is dat niet de grootste bezorgdheid van de getroffen financiele instellingen. Zo geeft 73 procent van hen aan dat reputatieschade het belangrijkste zorgpunt is. Ook een beschadigd klantvertrouwen en boetes van regulatoren behoren tot de angsten van getroffen banken.

Volgens het onderzoek nemen banken wel maatregelen tegen het misbruik. In de helft van de gevallen gebeurt dat met specifieke toepassingen om fraude te herkennen. Het gaat daarbij om endpoint-oplossingen en analyse van het gedrag op webpagina’s of specifieke kanalen en de samenhangt tussen gebruikers, accounts en apparaten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content