Webtrack maakt festivalapps op maat

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Kempense start-up Webtrack heeft met Showbase een ‘white label’-app in de markt gezet voor festivals. Bezoekers kunnen met de app gratis informatie ontvangen op hun smartphone.

De Kempense start-up Webtrack heeft met Showbase een ‘white label’-app in de markt gezet voor festivals. Bezoekers kunnen met de app gratis informatie ontvangen op hun smartphone.

Showbase is een platform dat in eerste instantie mikt op kleine en middelgrote festivals. De organisatoren kunnen met behulp van de tool een eigen mobiele applicatie samenstellen, op basis van enkele vooraf geprogrammeerde modules.

“Voor kleinere festivals hebben we een pakket met basismodules in de aanbieding”, vertelt zaakvoerder Stef Van Looveren. “Dit aanbod bevat onder meer een timetable met artiesteninformatie, en een onderdeel voor real-time nieuws dat door de organisatoren gepusht kan worden.”

“Voor middelgrote en grote festivals hebben we enkele interactieve modules gebouwd, en hebben we links naar sociale media toegevoegd”, klinkt het. “Voorts werd er ook een sectie voor noodgevallen voorzien, waarmee organisatoren berichten kunnen sturen naar de aanwezigen.”

Webtrack, het webbureau achter Showbase dat gespecialiseerd is in Drupal en in mobiele apps, werkte in het verleden nauw samen met de organisaties van de Lokerse Feesten en van Reggae Geel, en kwam zo op het idee voor een white label app platform.

“Wanneer we vroegen wat die festivals nog nodig hadden, kregen we steevast als antwoord dat ze te weinig feedback kregen nadien, en dat ze bezoekers tijdens het event op een betere manier wilden kunnen informeren.”

Via Showbase kunnen gebruikers alvast snel en eenvoudig feedback sturen over het festival dat ze bezoeken. Denk maar aan tekortkomingen, tips ter verbetering en een quotering van de artiesten en de faciliteiten.

“Dat is informatie die de organisatie vaak niet bereikt”, oppert Looveren. “De resultaten kunnen real-time worden opgevolgd, zodat er erg kort op de bal gespeeld kan worden. Na afloop kunnen alle resultaten via statistieken per topic geraadpleegd worden.”

Referentiecases De Showbase-apps zijn zowel voor Android-toestellen als voor iPhones beschikbaar. De eerste afnemers zijn het Gladiolen festival, de Lokerse Feesten en Reggae Geel. “Er is heel wat interesse, niet enkel vanuit de festivals, maar ook vanuit de brede event-sector. Bedoeling is om dit jaar enkele mooie referentiecases op te bouwen, zodat we er volgend jaar misschien ook internationaal kunnen gaan met onze app.

Het businessmodel achter Showbase is eenvoudig: de festivalorganisatoren betalen een vaste prijs voor de app, afhankelijk van welke modules ze willen toevoegen. Nadien wordt de toepassing gratis beschikbaar gesteld voor de gebruikers. “Een andere manier is de app te laten sponsoren, door één merk dat dan alle aandacht kan opeisen”, klinkt het nog.

Profiel: – Webtrack (www.webtrack.be)

– Opgericht in 2012

– Maatschappelijke zetel: Geel

– Aantal werknemers: 5

– Kapitaal: volledig opgestart met eigen middelen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content