Weinig interesse voor mobiel internet in België

Slechts negen procent van de Belgische gsm-bezitters maakt gebruik van mobiel internet. Dat blijkt uit de recentste ‘Belgian Media Mapping’-bevraging van InSites Consulting bij 1000 landgenoten.

Slechts negen procent van de Belgische gsm-bezitters maakt gebruik van mobiel internet. Dat blijkt uit de recentste ‘Belgian Media Mapping’-bevraging van InSites Consulting bij 1000 landgenoten.

Intussen is 94 procent van de Belgen in het bezit van een mobieltje. En hoewel 47 procent een potentiële gebruiker is van mobiel internet (omwille van een toestel uitgerust met 3G, GPRS of Wifi), maakt slechts negen procent er ook daadwerkelijk gebruik van op maandbasis.

“Iedereen weet dat mobiel internet de toekomst is”, geeft Nanno Palte van InSites Consulting een woordje uitleg, “maar in België komt het fenomeen blijkbaar moeilijk van de grond. Uit onze bevraging blijkt ook dat het vooral mannen zijn (78 procent) die gebruik maken van mobiel internet.”

Belgen die toch gebruik maken van mobiel internet, kiezen ook vaker voor Blackberry, iPhone, Samsung en Sony Ericsson. De variatie in de verschillende merken is veel groter dan bij de ‘basic users’, die voornamelijk voor Nokia kiezen (7 op de 10). Bij de ‘mobile internet users’ zijn de aandelen van de verschillende merken dus veel evenwichtiger verdeeld.

Als één van de oorzaken voor het geringe succes van mobiel internet, haalt InSites Consulting de ondoorzichtige prijspolitiek aan van onze mobiele operatoren. Nanno Palte gaat er van uit dat mobiel internet pas echt van de grond kan komen in België, wanneer de operatoren een betaalbare en vaste maandelijkse prijs aanrekenen voor telefonie én data, iets wat in Frankrijk bijvoorbeeld al langer gebeurt.

Nog volgens de ‘Belgian Media Mapping’-studie, zou 23 procent van de bevraagde Belgen geïnteresseerd zijn in het ontvangen van gratis informatie op zijn toestel, zelfs als daar een commerciële boodschap bijgevoegd wordt.

Slechts vijf procent ziet het zitten om echt te betalen voor informatie. Relevante en gepersonaliseerde boodschappen zoals verkeersinformatie of kortingen bij winkels in de buurt, kunnen de meeste goedkeuring wegdragen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content