Welke Belgische apps zijn er voor de smartwatch (en wat kan je ermee)?

© REUTERS

De eerste smartwatch-apps van Belgische makelij zijn gearriveerd, met op kop de banktoepassingen van Hello Bank! en Belfius, en sinds kort ook een boodschappenlijstjes-app van myShopi. Wat kan je juist ermee doen?

Er circuleren vandaag de dag zeker 12.000 smartwatches in België, zo blijkt uit cijfers van GfK die betrekking hebben op de eerste negen maanden van dit jaar. Dat is niet bepaald veel. En toch zijn er al enkele Belgische bedrijven die hun apps afstemmen op de slimme horloges.

In september lanceerde Hello Bank! een smartwatch-app voor Google’s horlogebesturingssysteem Android Wear, waarmee u het saldo van uw rekening kunt raadplegen, rekeningstanden kunt bekijken in de vorm van een soort weerbericht en contact kunt opnemen met de bank – ook via chatsessies.

In november volgde Belfius met de toepassing Belfius Direct Wear, om via de smartwatch uw saldo te consulteren en desgewenst meldingen te ontvangen als dat saldo wijzigt. Ook deze app werkt met Android Wear.

En nu is er ook de myShopi-app, wederom op maat gemaakt van smartwatches die draaien op Android Wear. Het idee erachter is dat gebruikers – er zijn er 230.000 in België op maandelijkse basis – in staat worden gesteld hun boodschappenlijstjes op hun pols geprojecteerd te zien. ‘Daarmee beantwoorden we de kritiek van mensen die het lastig vinden hun lijstjes te lezen op hun telefoon terwijl ze met hun winkelkar rondrijden’, aldus Philippe Van Ophem, medeoprichter van myShopi.

Maar met deze app lijkt de start-up toch vooral zijn imago van ‘mee te zijn met de nieuwste technologie’ hoog te willen houden. Want zoals gezegd: 12.000 smartwatches is niet veel. En dan nog werkt de myShopi-toepassing slechts op enkele modellen van bijvoorbeeld LG en Sony, maar niet op alle horloges van pakweg Samsung.

Bovendien kunt u met de app niet meer doen dan het boodschappenlijstje lezen dat zich op uw smartphone bevindt. Daarmee gaat myShopi zelfs een beetje voorbij aan zijn eigen core business: het terugbetalen van producten waar promoties op gelden. Dat is dus niet mogelijk op het horloge, wel via myShopi’s smartphone-app.

Maar ook al blijft de smartwatchmarkt in België voorlopig klein, en ook al zal myShopi geen echte business kunnen starten via het slimme horloge, toch blijft de boodschappenlijst op deze manier wel incontournable, door beschikbaar te komen op nieuwe dragers zoals de smartwatch.

(Trends-Tendances/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content