Welke tech-trends mogen we verwachten in 2015?

© iStock
Pieterjan Van Leemputten

Waar mag u zich in 2015 op technologisch vlak aan verwachten? Data News bekijkt enkele trends en schat ze naar waarde.

We gaan u misschien teleurstellen, maar het gebeurt uiterst zelden dat een technologie uit het niets op één jaar tijd zich onder mainstreamgebruikers nestelt. De meeste items zullen u daarom niet onbekend in de oren klinken. Wat wel verandert, is dat ze in de komende twaalf maanden nog meer dan vroeger een prominente plaats opeisen in uw leefwereld.

U kijkt (vooral) online

De lancering van Netflix in 2014 was niet de start van een revolutie, wel de bevestiging dat onze videobeelden in de toekomst vooral van het web komen en minder van klassieke tv-kanalen. Mensen als Felix Kjellberg (PewDiePie) of Michelle Phan zijn beroemd geworden op basis van wat ze op YouTube gooien. Ericsson claimt dat we in 2015 voor het eerst meer streamen dan naar geprogrammeerde televisie kijken. Al moeten we daarbij nuanceren dat de netwerkgigant relatief veilig gokt als je kijkt naar het recente verleden: Zo haalt Netflix in de VS vandaag meer abonnees (en omzet uit abonnees) dan de concurrerende betaalzender HBO. In België bieden Belgacom en Telenet intussen de populairste programma’s on demand aan en op tablets of smarpthones. VTM gaat op eigen houtje nog een stap verder en besloot afgelopen najaar al om een groot deel van zijn aanbod gratis online te zetten.

Interessant detail: YouTube, ongeveer de populairste videostreamer ter wereld, blaast in februari 2015 tien kaarsjes uit.

Meer beveiliging/meer problemen

We trappen een open deur in door te zeggen dat er ook volgend jaar meer risico is op hacking en gegevensdiefstal. Niet omdat we er slechter in worden, wel omdat het voor hackers minstens even interessant blijft om digitale gegevens te bemachtigen, of het nu gaat om spionage of het misbruiken van gegevens (bijvoorbeeld voor oplichting of spam), de markt voor cybercriminelen blijft ook in 2015 welig tieren. Het voordeel van al die incidenten is dat bijna iedereen, zowel consumenten, bedrijven als overheden, zich bewust zijn van de gevaren. Maar verder blijft het een kat-en-muisspel tussen hackers en gehackten.

Wat u vooral moet weten is dat elk bedrijf kan gehackt worden en dus gegevens van u kan lekken. Die gegevens kunnen nadien gebruikt worden om ofwel in te loggen op uw accounts, op zoek naar nog meer informatie, of om zich voor te doen als u om anderen op te lichten.

In hele dat verhaal geven we u graag de eenvoudigste, maar helaas vaak vergeten, tip mee: Zorg dat je verschillende wachtwoorden gebruikt voor verschillende diensten, en durf ze regelmatig te veranderen.

Wearables

De kans is groot dat u wearables vorig jaar al zag opduiken in lijstjes vol voorspellingen. Niet onterecht, want in 2014 werd het aanbod van fitnesstrackers en smartwatches een pak groter. Onder meer Sony en Samsung verbeteren hun aanbod. In 2015 wordt de markt en het aanbod nog groter. We zijn benieuwd of de Apple Watch een toonbeeld of een volgeling wordt onder de smartwatches. Maar ongeacht de fabrikant blijft het wachten op een aantal killer apps die de consument overtuigen om zo’n toestel aan te schaffen. Of met andere woorden: elektronica die verder gaat dan je stappen tellen en je slaap te meten.

Gartner, dat wel vaker ernstig nadenkt over toekomstvoorspellingen, verwacht dat tegen 2016 (ja, dat is binnen een dik jaar al) veertig procent van de smartphones is uitgerust met biometrische sensoren zoals irisscanners, vingerafdrukherkenning, stemherkenning enz…

Meer cloud, big data en Internet of Things

Vergeef ons de woordspeling maar ook deze trend komt niet uit de lucht gevallen. Grote IT-spelers zien al langer het nut van de cloud. Hun klanten zien dat intussen ook en dat druppelde de afgelopen twaalf maanden ook door naar de consument. Een moderne internetgebruiker verwacht dat zijn data en instellingen altijd en op elk toestel beschikbaar is en dat verandert onze manier van werken.

Tegelijk krijgen we meer toestellen met verbindingen. Huishoudtoestellen die geconnecteerd zijn via Bluetooth of wifi, maar ook fabrieksmachines met sensoren die aangeven hoe vaak of intensief iets wordt gebruikt. Al die verbonden toestellen genereren op hun manier meer data en die data kan ik bepaalde gevallen dan weer worden gebruikt voor (voorspellende) analyse. Nieuw? Niet helemaal. Maar naarmate die systemen vaker voorkomen en meer worden gebruikt, zal ook dit onze manier van werken en leven veranderen.

Naarmate al deze technologie meer mainstream wordt, krijgen we niet enkel goedkopere producten, maar ook meer innovatie in dit segment. Voor leveranciers betekent dat meer innovatieve producten om er bovenuit te springen, voor bedrijven betekent dit dat ze hun enorme hoeveelheden data beter kunnen analyseren of kunnen nadenken over nieuwe businessmodellen die op hun beurt voor nieuwe producten zullen zorgen.

3D-printing

In 2015 zal er bij u misschien nog geen 3D-printer naast de laptop staan. Maar de kans is groot dat u volgend jaar geprint voorwerp in handen krijgt, zij het een vervangstuk voor uw fiets of als een gepersonaliseerd gadget of juweel dat u online bestelt. In België zijn bedrijven als Materialise al jaren bezig met de technologie en ook grote IT-reuzen zoals HP hebben sinds kort het licht gezien en werken aan (zakelijke) toestellen voor 3D-printing.

Op consumentenvlak is Hema afgelopen jaar gestart met juwelen die je online kan personaliseren. Ook in de Franse winkelketen Auchan kan je voortaan producten personaliseren, wat overigens wordt verzorgd door de Belgische bedrijven Twikit en Materialise. Kortom: 3D-printing wordt in 2015 heel normaal, misschien wel zodanig dat u eind 2015 voor uzelf een toestel onder de kerstboom legt.

Wist u trouwens dat de term 3D-printing enkel slaat op één bepaalde techniek? De correcte technische term voor wat we vandaag als 3D-printing beschouwen, is additive manufacturing.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content