Welke telecomoperator geeft de beste netwerkdekking op uw locatie?

15/07/15 om 14:43 - Bijgewerkt om 14:43

Bron: Belga

Het BIPT heeft een tool op zijn site gezet waarmee je de netwerkdekking van de drie mobiele operatoren op een bepaalde plaats kan controleren. Base lijkt er als beste uit te komen voor 4G, terwijl de dekkingskaart voor 3G bij Proximus het meest ingekleurd is. Het BIPT waarschuwt wel dat dekking niet alles zegt.

Welke telecomoperator geeft de beste netwerkdekking op uw locatie?

© Reuters

Met deze vergelijkingstool hoopt de telecomwaakhond BIPT dat de concurrentie op basis van kwaliteit wordt aangezwengeld zoals dat eerder met de prijzen gebeurde. Via de tool kan elke consument tot op 200 vierkante meter precies nagaan welke operatoren op een bepaalde plek dekking geven voor 2G, 3G of 4G. Dat kan helpen bij de keuze voor een operator.

De regulator vroeg de dekkingsgegevens op bij de verschillende operatoren, en ging ze vervolgens ook zelf controleren door met een speciale wagen bepaalde trajecten af te leggen. Om de drie maanden zal de kaart geüpdatet worden, want de netwerken evolueren snel. De huidige gegevens dateren van 15 april.

Wie de kaarten vergelijkt, kan visueel vaststellen dat Base voor 4G in België de ruimste dekking heeft en Mobistar vooral in het zuiden van het land nog blinde vlekken heeft. Wat 3G betreft, scoort Proximus duidelijk het best met een nagenoeg volledige dekking in België.

Het BIPT, dat zelf geen winnaars wil aanduiden, geeft wel enkele nuanceringen mee. Dekking zegt immers niet alles. Er kunnen verschillen zijn in de netwerkkwaliteit of de snelheid van de verbinding. In een later stadium wil de regulator de atlas nog uitbreiden met informatie over de gebruikservaring. Daarnaast is uit de controles ook gebleken dat de operatoren niet altijd correcte informatie gaven. Elke kaart heeft daarom een betrouwbaarheidscijfer meegekregen, dat wel telkens boven 95 procent ligt.

Om de consument helemaal correct te informeren, werkt het BIPT aan een kwaliteitsbarometer op basis van negen indicatoren. Die zal pas in juli 2016 gelanceerd worden, omdat de operatoren wat tijd nodig hebben om de verschillende gegevens door te spelen aan de regulator. De kwaliteitsbarometer zal onder meer de antwoordtijd van de klantendienst en het percentage defecten of storingen in rekening nemen.

(Belga/MI)

Lees meer over:

Onze partners