Werknemers eisen betere informatie van it-afdeling

Het is niet meer voldoende dat een it-afdeling enkel voor beveiliging zorgt tegen spam en phishing. Niet-it’ers bij bedrijven zijn van mening dat de it-verantwoordelijken meer en beter informatie moeten geven over dergelijke bedreigingen.

Eindgebruikers bij bedrijven eisen dat de it-afdeling hun persoonlijke en zakelijke informatie maximaal beveiligt. Meer dan de helft van hen vindt bovendien dat de it’ers meer en beter moeten informeren over phishing en spam om misbruiken te voorkomen. Dat blijkt uit een online onderzoek van beveiligingsbedrijf Trend Micro bij 1600 niet-it’ers van bedrijven in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Japan.”Werknemers voelen zich persoonlijk aangevallen door de spammails, die steeds persoonlijker worden,” zegt Luc Eeckelaert, Business Unit Manager van Trend Micro Benelux. “Die mails hebben vaak te maken met vertrouwelijke, concurrentiegevoelige informatie, bankgegevens of minstens met een logincode voor toegang tot het bedrijfsnetwerk, waar zij zich ook verantwoordelijk voor voelen. Het is dan ook niet meer dan logisch dat ze verwachten dat de IT-afdeling dit verantwoordelijkheidsgevoel serieus neemt en ze inlicht over de gevaren.”Amerika is koploper wat phishing-aanvallen betreft: 44 procent van de Amerikaanse respondenten heeft al eens te maken gehad met phishing. In het Verenigd Koninkrijk vielen dan weer de meeste slachtoffers: 7 procent van de respondenten van grote bedrijven en 4,5 procent van de ondervraagden bij kleine bedrijven.Na een phishing-aanval nemen de slachtoffers onmiddellijk contact op met de it-afdeling, zo blijkt uit de cijfers van het onderzoek. Bij een bedrijf van 1.000 medewerkers kan de it-afdeling hypothetisch gezien 380 telefoontjes van eindgebruikers verwachten, een scenario dat enorme druk legt op de capaciteit van de IT-afdeling en op responstijden, aldus Trend Micro.Hoewel veel respondenten aangeven dat hun IT-afdeling anti-phishing-oplossingen heeft geïmplementeerd, verklaart minstens een derde te twijfelen aan de effectiviteit ervan. Veel eindgebruikers denken dat de bescherming beter kan. Meer dan de helft van alle bevraagden vindt dat de it-verantwoordelijken veel preventiever en proactiever informatie moeten geven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content