Werner huysmans Ik krijg soms het verwijt Rolls Royce oplossingen voor te stellen

Als corporate IS manager van de industriegroep Pauwels International krijgt Werner huysmans van collegas te horen dat hij een moeilijk mens is. Maar dat speelt hij soms bewust.

Ik vind het belangrijk dat iedereen zich achter een principe kan scharen, maar ben daarna niet te beroerd om water bij de wijn te doen. Hij gaat met een kritische blik door het leven, zook tegenover IT. Ik kan me ergeren aan boodschappen van ICT-leveranciers die hun boodschap zo nodig via radio en televisie kwijt moeten. Op de duur denkt iedereen dat ie weet wat een goede ERP-implementatie is.Werner huysmans (38) zet graag de puntjes op de i. Als hij een e-mail ontvangt met een dt-fout erin, wordt dat meteen rechtgezet. Tja, zo krijg je natuurlijk snel een reputatie van een moeilijke. Hij wijst er mij ook op om zijn naam huysmans met kleine h te spellen, want ook dat ziet hij graag correct weergegeven. Huysmans is een echte buitensporter trekken in Patagonia, bergklimmen in de Spaanse Pyreneen en canyoning vormen voor hem een ideale uitlaatklep. Maar als ik hem vraag wat ie vindt van organisaties die dergelijke buitensporten in kleine groepjes voorstellen, komt opnieuw een eigenzinnig trekje van de Antwerpenaar boven. Ik ben nog niet met dergelijke organisatie meegegaan omdat ik denk dat ik te veel kritiek zou geven. Huysmans houdt er van zelf trekkings of uitstappen te organiseren voor een groepje vrienden. En die lijn trekt hij door naar zijn professioneel leven. Ik ben niet gedreven door de details van de technologie. Ik hou meer van dingen organiseren en mensen aansturen. En dat hij daar goed in is, bewijst zijn steile carrire bij de groep Pauwels, gespecialiseerd in de ontwikkeling van transformatoren. Hij startte er in 1992 als projectingenieur automatisatie, werd een jaar later gepromoveerd tot IT-manager bij de business unit distributietransformatoren om in 1998 (hij was toen 34) benoemd te worden tot corporate manager voor de holdingmaatschappij Pauwels International. En jaar later zette hij de kroon op het werk met de verkiezing tot Data News manager van het jaar. Hij behaalde de titel samen met twee collegas dankzij een project rond de invoering van object-orintatie in zijn bedrijf.Ik heb die snelle opgang mee te danken aan een aantal mentors in het bedrijf die me de nodige kansen gaven, erkent huysmans. Nu zijn carrire gevolueerd is naar een managementfunctie begrijpt hij ook beter een uitspraak van een docent tijdens zijn studies industrieel ingenieur elektronica. Die vertelde huysmans dat hij nooit een goede ingenieur zou worden. En hij heeft gelijk gekregen, althans in de enge definitie van het begrip namelijk ingenieur als techneut. Ik wil me zo breed mogelijk ontplooien, van veel zaken een goede kennis opbouwen. Een goede ingenieur moet volgens mij ook aandacht hebben voor de organisatie, de medewerkers en de wereld rondom de techniek.Wat niet wil zeggen dat hij weinig interesse zou hebben voor technologie, integendeel. Zo mist hij momenteel de hands-on ervaring die je als IT-manager voor een stuk inboet. In mijn eerste job ben ik gevolueerd van het hardwarematige naar softwareontwikkeling. Toen ik dan IT-manager werd, moest ik dat aspect grotendeels loslaten. Om dat voor een stuk te compenseren vestigde hij zich begin van de jaren 90 als zelfstandig IT-consultant voor KMOs. Een bijberoep dat hij gedurende acht jaar volhield maar de laatste twee jaar verwaterde wegens tijdsgebrek. Een heel interessante ervaring, blikt huysmans terug. Op die manier kon ik rechtstreekse voeling blijven houden met de softwareontwikkeling en stond ik voor heel andere problemen dan in mijn hoofdjob. Huysmans ondervond met name dat de bedragen die KMOs in IT investeren, veel sneller moeten renderen. Logisch, natuurlijk, want ze hebben niet de financile slagkracht van een corporate bedrijf en kunnen geen geld pompen in complexe projecten die pas op langere termijn hun nut bewijzen. Missen onze KMOs daardoor dan geen kansen? Soms wel, vindt huysmans. Voor e-business lopen weinig KMOs warm, terwijl er toch zeer interessante mogelijkheden zijn. Ik denk aan de haven van Antwerpen waar veel kleine bedrijfjes hun administratie nog volledig manueel verwerken. Voor dat soort verwerking bestaan heel interessante oplossingen die voor hen echter veel te duur zijn. En ook aan maatwerk hangt een aardig kostenplaatje, en daardoor laten die bedrijven e-business oplossingen voorlopig links liggen. Overigens plaatst huysmans huizenhoge vraagtekens bij grote leveranciers die zich tegenwoordig steeds meer op de KMO-markt richten. Ik vraag me af ten koste waarvan ze dit doen, merkt hij op. Had ik destijds de markttarieven gehanteerd, dan zouden de meeste van mijn klanten zich dat gewoon niet hebben kunnen permitteren.Net als vele van zijn collegas ergert Werner huysmans zich aan de agressieve houding van de ICT-leveranciers op de markt. De vele hypes, natuurlijk, maar ook wat hij omschrijft als de verregaande popularisering van IT. Leveranciers kopen spotjes op radio en televisie en brengen hun boodschap ook steeds meer over via berichtgeving in massamedia. Daarmee krijgen veel niet-ITers het gevoel dat ze alles over IT snappen en dat leidt tot misverstanden en desillusies. Huysmans geeft het voorbeeld van de grote ERP-leveranciers die beloven dat een ERP-pakket de problemen in een bedrijf zal oplossen. Onzin natuurlijk, reageert huysmans, het is niet de taak van IT om problemen op te lossen maar wel om processen te ondersteunen. Maar door die campagnes creren de leveranciers wel de illusie dat IT wonderen kan verrichten en dat kan op termijn wel voor problemen zorgen. Het is mij gelukkig nog niet overkomen, maar ik hoor wel van collegas dat de directie zich met het IT-beleid wil bemoeien op basis van dergelijke boodschappen.Hoewel Pauwels in Belgi 1200 mensen in dienst heeft – waaronder 450 IT-gebruikers – beschouwt huysmans zijn werkgever als een flink uit de kluiten gewassen KMO. En dat is niet altijd makkelijk voor het beheer van IT, erkent hij. Wij hebben grotere oplossingen nodig, maar niet altijd de middelen van bijvoorbeeld een bank. Zeker omdat we actief zijn in de industrie en onze marges krap zijn. Maar de leveranciers beschouwen ons als een corporate bedrijf en de oplossingen die ze voorstellen zijn vaak te zwaar voor onze behoeften. Ik krijg dan ook wel eens het verwijt te horen dat IT met Rolls Royce oplossingen op de proppen komt. De vraag is of we het met een Beetle kunnen redden. En dan nog laat huysmans bepaalde zaken links liggen omdat hij kosten en baten grondig afweegt. Zo overwoog hij twee jaar geleden de implementatie van een centraal SAN opslagsysteem. We kwamen tot de conclusie dat een SAN-project slechts rendabel kan zijn wanneer opslag deel uitmaakt van je core business, zoals bij een bank, of wanneer je nog van nul moet opstarten. Als je al een opslagsysteem in gebruik hebt, is de migratie naar een nieuwe infrastructuur niet te verantwoorden. Een ander voorbeeld is de installatie van beheertools la Tivoli of HP Open View. Intern is er vraag naar dergelijke beheersystemen die een betere en efficintere rapportering mogelijk maken maar ik kan die kost momenteel niet verantwoorden. Sommige investeringen mogen dan duidelijke voordelen bieden, als de financile ruimte er niet is…. Huysmans ondervindt dat langetermijninvesteringen in IT ook voor een niet-beursgenoteerd bedrijf steeds moeilijker worden. Ook wij focussen ons op de periode van een jaar. Ik kan daar overigens mee leven want door de snelle ontwikkeling is het sowieso moeilijk om een strategisch plan op te stellen voor langere duur. Ik denk dat een langetermijnstrategie er vandaag in bestaat er geen vastomlijnde strategie te hebben en zich flexibel op te stellen om snel op veranderingen te kunnen inspelen. Huysmans geeft het voorbeeld van e-business dat een paar jaar geleden in veel bedrijven als een strategische prioriteit naar voor werd geschoven. Dat grote plan is in veel bedrijven de mist ingegaan. Maar wat zien we vandaag? Dat bepaalde bedrijven kleinschalige projecten geleidelijk aan in hun organisatie introduceren waardoor een aantal processen voortaan via elektronische weg verlopen verwerking van douanedocumenten, documenten delen met klanten via standaard platforms, logistieke integratie van systemen, noem maar op. En uiteindelijk creren ze op die manir een e-businessplatform, zonder dat daar een uitgekiende strategie achter zat. Dat is wellicht een belangrijke trend in de IT vandaag geen spectaculaire, big bang veranderingen, maar geleidelijke evolutie waardoor vernieuwende technologie langzaam maar zeker ingeburgerd raakt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content