West-Europa bereikt 100 procent mobiele penetratie

De West-Europese mobiele telefoonmarkt heeft een historische mijlpaal bereikt op het einde van het voorbije jaar. Cijfers van analysefirma Informa geven aan dat er nu ongeveer evenveel mobiele abonnementen zijn in de regio als inwoners.

Die ‘100 % penetratie’ zou betekenen dat iedereen in de regio, dus ook elke gepensioneerde en elke pasgeboren baby, ingetekend heeft op een of andere gsm-formule. Informa verduidelijkt dat dit niet het geval is. De nieuwsbrief ‘Mobile Communications’ van de analysegroep, die maandelijks gegevens verzameld over de abonnementengroei van de mobiele operatoren, toont aan dat er nog steeds veel mensen in West-Europa zijn die geen mobiele telefoon bezitten.Veel Europese klanten hebben twee of meer mobiele abonnementen. Dat verhoogt het penetratieniveau in de regio artificieel. Informa meldde dat “ongeveer 11 van 16 belangrijkste markten in West-Europa nu officiële penetratiecijfers boven de 100 % hebben”. De hoogste cijfers, eind 2005, lagen in Luxemburg (160 %), Italië (119 %), Portugal (114 %) en Zweden (112 %). Andere landen boven de 100 % zijn onder meer Griekenland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Ierland, Finland, Oostenrijk, Nederland en Denemarken, de jongste gegadigde in dit clubje.Het analysebedrijf voegde er aan toe dat als de markt echt verzadigd zou zijn, het dan redelijk zou zijn om te verwachten dat de groeicijfers aanzienlijk zouden vertragen. Immers, dan zou er slechts een klein (en steeds slinkend) aantal potentiële abonnees overblijven. “De realiteit is echter dat de markt sterk blijft groeien omdat een significant en groeiend aantal mobiele gebruikers in West-Europa meer dan één actieve sim-kaart bezitten,” zegt Informa. “Dat creëert de indruk dat veel van de markten in de regio verzadigd zijn, maar dat is slechts een illusie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content