What’SAP trekt freelancers aan

Er zijn vandaag in België zo’n 250 tot 400 zelfstandige SAP-specialisten, zo’n 10 procent van de ruim 3.300 SAP-engineers in ons land. Die freelancers kunnen nu terecht bij What’SAP, een nieuwe online platform dat bemiddelt tussen zelfstandigen en naar SAP-kennis hengelende ondernemingen.

Er zijn vandaag in België zo’n 250 tot 400 zelfstandige SAP-specialisten, zo’n 10 procent van de ruim 3.300 SAP-engineers in ons land. Die freelancers kunnen nu terecht bij What’SAP, een nieuwe online platform dat bemiddelt tussen zelfstandigen en naar SAP-kennis hengelende ondernemingen.

Het idee is ontsproten aan Frederick De Sloover van selectiebureau Itelco en Kris Deroo (oprichter van SAP-dienstenleverancier Eozen dat overgenomen is door SQLI). “We brengen SAP-consultants in contact met SAP-klanten in een transparant businessmodel,” vertelt voorzitter Frederick De Sloover van What’SAP. Hij rekent dit jaar te kunnen samenwerken met ruim 40 zelfstandige SAP-specialisten. Managing director wordt Eric Wlodawer (ex-Orange Business Services, Vanco en Itelco). Er zijn vandaag een drietal medewerkers.

What’SAP zal de freelancers screenen en in samenwerking met SAP ook trainingen aanbieden. “Freelancers vormen meestal een losse gemeenschap, maar de technologie wijzigt snel. Via What’SAP hebben ze dan ook een ‘kapstok’ om bijkomende opleidingen te volgen,” zegt SAP accountmanager education Thierry Siraut. “Er zijn bovendien ook heel wat zelfstandigen met kennis van Baan die zich willen omscholen en dus investeren in SAP, maar uiteraard graag een garantie willen op werk. Ook dat is een interessante doelgroep.” Siraut schat dat er vandaag in België een tekort is aan om en bij de 300 SAP-specialisten.

In totaal zijn er in ons land ruim 3.300 SAP-engineers waarvan 1.500 bij de it-afdelingen van onder andere Procter & Gamble of Solvay. De overigen zitten bij de it-bedrijven zelf. Belangrijke servicepartners zijn Accenture, Deloitte en Delaware. SAP zelf geeft jaarlijks 25.000 manjaren opleiding, waarvan ongeveer de helft aan buitenlanders uit onder meer Oost-Europa, Scandinavië en het Midden-Oosten. “Met What’SAP mikken we in de eerste plaats op de Benelux-markt. Daarna willen we doorstoten in Europa,” aldus Frederick De Sloover. Hij rekent volgend jaar op een omzet van 6 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content