WhatsApp zet de deur met Facebook op een kier

25/08/16 om 13:57 - Bijgewerkt om 14:41

Bron: Datanews

Berichtendienst WhatsApp heeft voor het eerst in vier jaar zijn privacybeleid en gebruikersvoorwaarden aangepast. Veel heeft te maken met de overname door Facebook.

WhatsApp zet de deur met Facebook op een kier

© AFP

De internetberichtendienst WhatsApp heeft voor het eerst in vier jaar het privacybeleid en de gebruikersvoorwaarden aangepast. De aangepaste documenten weerspiegelen nu dat WhatsApp sinds 2014 onderdeel is van Facebook en dus informatie zal delen, en ook dat functies zoals end-to-end encryption en WhatsApp Bellen zijn ingevoerd. Ook wil de berichtendienst de komende maanden manieren uitproberen om mensen met bedrijven te laten communiceren.

Vanaf 25 augustus zien gebruikers een melding in de app over de nieuwe servicevoorwaarden. Ze krijgen dertig dagen de tijd om te beslissen of ze daarmee akkoord gaan. "In het privacybeleid en de voorwaarden staat nu informatie over hoe we met Facebook zullen coördineren", vertelt Matt Steinfeld, hoofd communicatie bij WhatsApp, aan Belga. Hij benadrukt dat de gedeelde informatie de dienst in staat moet stellen om gebruiksstatistieken bij te houden en om spam te bestrijden. Daarnaast moet de ervaring op Facebook worden verbeterd, door betere vriendsuggesties en relevantere advertenties. Dat kan door het koppelen van het telefoonnummer met de systemen van Facebook.

WhatsApp benadrukt dat het geen nummers zal delen met anderen of bedrijven, ook niet op de sociale netwerksite. Facebook heeft ook geen toegang tot de contactenlijst van de WhatsApp-gebruiker, tenzij die op Facebook is geupload. De onlineberichtendienst is daarnaast van plan de komende maanden manieren uit te proberen om mensen te helpen communiceren met bedrijven. Steinfeld geeft het voorbeeld van een bank die een bericht stuurt om een mogelijk frauduleuze transactie te melden, of een luchtvaartmaatschappij die een vertraagde vlucht aangeeft. Om dat te kunnen testen, was een aanpassing van het privacybeleid en de voorwaarden nodig. In de applicatie zullen er geen reclamebanners komen, verzekert WhatsApp ook. Daarnaast zit de versleuteling van berichten via de applicatie nu ook vervat in de aangepaste voorwaarden en het privacybeleid. De end-to-end encryption verzekert dat enkel de verzender en ontvanger(s) de berichten kunnen lezen, niemand anders, ook WhatsApp en Facebook niet, klinkt het. De sociale netwerksite Facebook nam WhatsApp in 2014 over voor een totaalbedrag van 19 miljard dollar. (Belga/EB)

Onze partners