Wie dingt er mee naar de gunsten van de jury? Dit zijn de tien kandidaten!

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Halfweg het Startup Weekend in het mooi gerenoveerde fabriekspand van de BetaGroup Coworking Space en er resten nog 61 enthousiastelingen (verdeeld over 10 groepjes) om morgenavond naar de gunsten van de jury te dingen. Welk project is leefbaar? Kan een leuk idee echt geld opbrengen? Wie zal de experts overtuigen?

Halfweg het Startup Weekend in het mooi gerenoveerde fabriekspand van de BetaGroup Coworking Space en er resten nog 61 enthousiastelingen (verdeeld over 10 groepjes) om morgenavond naar de gunsten van de jury te dingen. Welk project is leefbaar? Kan een leuk embrionaal idee omgezet worden in een geldmachine? Wie zal de experts overtuigen?Vandaag en morgen moeten de groepjes een deugdelijk business model bedenken, inclusief bepaling van de kostenstructuur en de inkomstenstroom. Daarnaast moeten ook legale aspecten in overweging genomen worden, en moet er naar mogelijke klanten gezocht worden, de hele reutemeteut zeg maar. In het beste geval heeft een team al een website en een proof of concept klaar tegen zondagavond.

We zetten de huidige projecten even op een rijtje (in willekeurige volgorde, en zonder waardeoordeel). Eén groepje heeft trouwens de handdoek al in de ring gegooid. Het betrof een project rond het toekennen van een kwaliteitslabel voor appartementen en huizen met een laag allergieprofiel. Een andere kandidate, die interessante software voor het genereren van 3D-beelden kwam voorstellen, viel dan weer uit de boot omdat ze te laat kwam opdagen.

1) Cook a la Casa (10 deelnemers in de groep) Geïnspireerd op de paladares in Cuba, willen de mensen achter ‘Cook a la Casa’ een online marktplaats creëren waar gepassioneerde hobbykoks in contact kunnen komen met mensen die graag lekker eten. Deze laatsten kunnen dan, in plaats van op restaurant te gaan, bij de hobbykoks thuis gaan eten, en zo letterlijk de couleur lokale opsnuiven. De initiatiefnemers gaan er van uit dat er in België mensen genoeg zijn die -voor een eerlijke prijs- hun leefruimte even willen omtoveren tot restaurant. Als je het succes van een programma als Komen Eten even in overweging neemt, zou dat wel eens kunnen kloppen. Geld verdienen gebeurt door een marge te nemen op de prijs van een diner. Genodigden kunnen de hobbykoks quoteren, waardoor echt gepassioneerde koks een reputatie kunnen opbouwen, en meer ‘klanten’ kunnen aantrekken.

2) Get an item (7 deelnemers) De jongens van ‘Get an item’ willen een webplatform bouwen waarlangs geïnteresseerden een item kunnen laten meebrengen uit het buitenland, zonder langs de gangbare webwinkels te moeten passeren. Ze hopen daarvoor te kunnen rekenen op de hulp van mensen die van punt a naar punt b reizen, en die nog een plaatsje vrij hebben in hun reiskoffer. Het typevoorbeeld is natuurlijk de iPhone. Dat toestel (of eender welk ander Apple product) kost in de VS een pak minder dan in Europa, waardoor het erg interessant kan zijn om het door iemand die van de VS richting Brussel vliegt, te laten meebrengen. Per transactie zou Get an item een beperkt bedragje vragen, waarvan een klein deel voor de koerier bestemd is. Betalingen zouden op voorhand gebeuren (met garantie voor een volledige refund) via een dienst zoals PayPal.

3) Zero Stress Weddings (9 deelnemers)

Trouwen is duur en tijdsintensief, zo ondervond initiatiefneemster Katelijne aan den lijve, waarop ze met het idee op de proppen kwam voor een ambitieuze weddingplanner tool. Hoe het in zijn werk gaat? Bruiden schrijven zich in, en kunnen per feestlocatie kiezen uit een lijst van aangesloten cateraars, bloemenwinkels, dj’s, kledingzaken, alle diensten, zeg maar, die draaien rond een trouwerij. De aanbieders kunnen hun offertes online plaatsen, en de bruid hoeft maar te kiezen. Niet alleen is het de bedoeling dat er snel kan geboekt worden, Zero Stress Weddings wil ook een managementtool zijn waarmee jonge mensen minutieus de organisatie van hun trouwfeest kunnen plannen en bijhouden.

4) Golden Apps (4 deelnemers) … wil een soort van online Gouden Gids zijn voor apps, met een focus op de cloud. Initiatiefnemer Florent spreekt zelf van een app store voor cloud apps, inclusief rankings, reviews van gecertifieerde gebruikers en dies meer. Golden Apps zou vooral KMO’s wegwijs willen maken in de ondoorzichtige jungle van cloud apps. Bedoeling is om goed aan te geven waar je als bedrijf nood aan hebt, waarna de store je een lijstje met voorstellen presenteert. De makers hopen geld te kunnen verdienen via vergoedingen voor verwijzingen op de site, een advertentiemodel en een intekenoptie voor extra diensten à la LinkedIn.

5) StufSurf (5 deelnemers) Iets kunnen gebruiken is belangrijker dan het te bezitten. Dat is het concept achter StufSurf, een P2P-martplaats waar geïnteresseerden dingen te huur of in bruikleen kunnen aanbieden voor buren, vrienden of mensen uit de buurt. Denk aan een grasmachine, een fototoestel of een boormachine. “Elk huishouden heeft toch geen boormachine nodig”, argumenteert initiatiefnemer Mathieu. Grootste barrière is natuurlijk om voldoende mensen uit een bepaalde omgeving op het platform te krijgen. Gebruiksvoorwerpen uitlenen gebeurt al volop offline, in het echte leven. Maar of Jan en allemaal ook bereid zullen zijn om de switch naar online te maken, zal nog moeten blijken. Het business model? Een fee van 15 procent op transacties waarbij er goederen verhuurd worden. Uitlenen blijft – om voor de hand liggende redenen – volledig gratis.

6) Champagne Me (7 deelnemers) De prijs voor het meest multiculturele team winnen de jongens van Champagne Me met vlag en wimpel. Nizer Kadhem uit Bahrein broedt samen met 6 partners in crime op een platform waarlangs je flessen (wijn, champagne, wodka) kan reserveren in nachtclubs. Handig voor consumenten, klinkt het, want wie een fles reserveert bij deelnemende disco’s, geraakt sowieso binnen en krijgt voorrang bij het aanschuiven. Bovendien kunnen gebruikers een avondje op maat klaarstomen, en zelfs flessen bestellen die de zaak niet standaard op de kaart heeft. Interessant voor de clubs, omdat zij op deze manier hun laatste tafeltjes aan de man kunnen brengen, en er -in theorie- beter van worden. Ook hier weer willen de initiatiefnemers een commissie nemen op elke transactie. Het zelfvertrouwen is groot, want “clubs appreciate bottle spenders”.

7) Just Delivered (4 deelnemers) If you need something fast, who ya gonna call? De jongens van Just Delivered? Toch als het van hen afhangt. Bedoeling is een marktplaats te creëren waar mensen die geen tijd hebben om inkopen te doen, op terecht kunnen voor hulp. Stel dat je binnen de twee uur bloemen nodig hebt voor je lief, of ingrediënten voor een feestmaaltijd? Dan kan je terecht op de webstek van Just Delivered. De dienst wil location based zijn, en zich beperken tot vooraf afgebakende gemeenschappen. In die gemeenschappen wordt er dan naar winkels, grootwarenhuizen en zelfs particulieren gezocht, die partner willen worden in het JD-ecosysteem, en die voor een prijsje de producten op de juiste plaats gaan afleveren. Per transactie krijgen de initiatiefnemers natuurlijk ook een bedrag (12 procent?).

8) My Alert (4 deelnemers)

Iedereen heeft het wel eens meegemaakt tijdens één of andere citytrip. De metro staakt, een betoging legt het busverkeer lam, het is autoloze zondag… Met de webapp van My Alert zouden dergelijke probleempjes definitief tot het verleden moeten behoren. De toepassing wil lokale informatie bundelen en beschikbaar maken met behulp van datamining, en die informatie koppelen aan bus- en treinschema’s, of andere nuttige informatie. Het concept is geleend van Travelocity in de VS, waar het redelijk succesvol blijkt. “De grote uitdaging is dat er heel wat informatie doorzocht zal moeten worden. De initiatiefnemers pakken het dus best stad per stad aan”, zo hoorden we één van de mentors zeggen. Inkomsten zouden vooral uit advertising gehaald worden (van geïnteresseerde hotels of taxibedrijven bijvoorbeeld), en uit een subscription service voor sms’jes.

9) Facebook conversion (5 deelnemers) Winkeliers moeten ook online het contact met hun klanten onderhouden, en een platform zoals Facebook is een uitstekende tool om dat te doen. Vanuit die premisse vertrekt medeorganisator van Droidcon en open source addict Friedger Muffke. Zijn groepje wil winkeliers een platform aanbieden via hetwelke ze dat o zo belangrijke contact met hun klanten kunnen managen en organiseren. Het business model? “We create traffic for shop owners, so they should pay us for that.” Concreter zouden winkeluitbaters Facebook Conversion kunnen gebruiken om van hun klanten actieve community leden te maken. Met als incentive kortingen op aankopen, tot gratis drankjes bij het bezoek van de winkel in kwestie. Een beetje à la Foursquare dus. Of hoe van een klant een marketeer te maken.

10) I trust my driver (7 deelnemers) Stel: je kinderen gaan op stap, en je zou graag zien dat ze om 1 uur thuis zijn vannacht. Maar zelf wil je daar niet voor uit bed komen, je nachtrust gaat boven alles. Vertrouw je dan niet op een doordeweekse taxidienst, kan je misschien beroep doen op de diensten van ‘I trust my driver’, een platform waarop prepaid-vervoersdiensten worden aangeboden met gecertificeerde chauffeurs. Gebruikers kunnen de drivers desgewenst beoordelen, en via een speciale track en trace toepassing zelfs volgen. ‘I trust my driver’ hoopt een nieuwe markt te kunnen aanboren (met name tieners van 12 tot 18 jaar oud), en gaat er van uit dat heel wat ouders maar al te graag die extra euro’s zullen ophoesten in de wetenschap dat de kroost vannacht veilig en op tijd wordt thuisgebracht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content