Wie is de Belgische app-ontwikkelaar?

25/02/15 om 11:54 - Bijgewerkt om 11:54

Bron: Datanews

De Belgische sector voor mobiele apps groeit en professionaliseert snel. De hobbyist wordt vervangen door een werknemer en de voornaamste afzetmarkt is B2B.

Wie is de Belgische app-ontwikkelaar?

Apps © istockphoto

Begin dit jaar schreven we al dat Agoria vandaag een tweehonderdtal bedrijven telt die apps ontwikkelen. Goed voor 1.200 ontwikkelaars. De organisatie verwacht wel een consolidatie op de markt.

Maar de technologiefederatie onderzoekt ook wie die ontwikkelaars zijn en dan blijkt dat de markt voor een groot deel professioneler is geworden. Zo ontwikkelt slechts zes procent van hen als hobbyist tegenover 18 procent freelancers en 68 procent werknemers in dienst van een bedrijf.

In opdracht

De voornaamste manier om inkomsten te halen uit een app is door ze te ontwikkelen voor derden (68 procent). In twintig procent van de gevallen komen de inkomsten uit abonneegelden in een app. Daarbij zijn B2B-apps met 64 procent de belangrijkste afzetmarkt. Nadien volgen media (28 procent), mobile learning (26 procent), bedrijfstoepassingen (24 procent), entertainment (20 procent), health & fitness (16 procent) en games (10 procent).

"De sector voor app-ontwikkeling is volwassen geworden," zegt Marc Lambotte, ceo van Agoria. "Het is veel meer dan games en gimmicks, het gaat nu om strategische producten in de bedrijfswereld en ze maken deel uit van ons dagelijks leven. Het zijn bijvoorbeeld middelen om de productiviteit (in real time informatie opvolgen) en veiligheid (toegang tot bedrijfsgegevens) te verbeteren in bedrijfsomgevingen, het zijn middelen die ons thuis helpen het energieverbruik te beheren (domotica, internet of things) of waarmee we onze gezondheid (mobile health, fitness apps, ... ) of onze bankzaken (mobile banking) kunnen volgen."

Gezocht: marketing

Apps zoals Flappy Bird doen denken dat een app in de app store zetten genoeg is om in één klap miljoenen downloads te krijgen maar niets is minder waar. Volgens Agoria blijft marketing, en dan specifiek er voor zorgen dat je app wordt ontdekt, een van de grootste obstakels voor ontwikkelaars. De meeste opdrachten (68 procent) zijn trouwens voor iOS. Android is met vijftig procent goed als tweede populairste platform.

Als we kijken naar toestellen dan blijven smartphones (92 procent) en tablets (80 procent) het populairst om voor te ontwikkelen. Zo'n 26 procent van de ontwikkelaars richt zich ook op wearables.

App Alliance wordt Agoria Mobile ICT

In de marge van het onderzoek kondigt Agoria ook aan dat het zijn App Alliance, die intussen twee jaar bestaat, omdoopt tot Agoria Mobile ICT. De technologiefederatie wil voortaan ook bedrijven ondersteunen als ze plannen hebben voor het buitenland. Dat begint onder meer op het Mobile World Congress dat volgende week doorgaat (en waar ook Data News verslag zal uitbrengen).

Lees meer over:

Onze partners