WikiLeaks publiceert 'The Syria Files'

06/07/12 om 10:18 - Bijgewerkt om 10:18

Bron: Datanews

De klokkenluiderswebsite WikiLeaks is begonnen met het publiceren van 2,4 miljoen e-mails van Syrische politiek verantwoordelijken en functionarissen.

WikiLeaks publiceert 'The Syria Files'

De klokkenluiderswebsite WikiLeaks is begonnen met het publiceren van 2,4 miljoen e-mails van Syrische politiek verantwoordelijken en functionarissen. Alle onthullingen worden gebundeld in de minisite 'The Syria Files'.

De documenten dateren van augustus 2006 tot maart 2012 en worden de komende twee maanden gepubliceerd. WikiLeaks werkt daarbij ook samen met een aantal mediabedrijven. Zo zullen onder meer de Libanese krant Al Akhbar, het Egyptische Masry Al Youm, persbureau Associated Press, het Duitse ARD-televisienetwerk, het Italiaanse L'Espresso en het Spaanse Publico.es de komende maanden verhalen publiceren die gebaseerd zijn op de gelekte e-mails.

Het gaat over e-mails van Syrische politieke functionarissen, ministeries en bedrijven, waarbij het materiaal niet alleen voor Syrië zelf maar ook voor diens tegenstanders "beschamend" zou zijn. De e-mails zouden de interne werking van de Syrische regering en economie verduidelijken, maar ook "hoe het Westen en westerse bedrijven het ene zeggen en het andere doen", klinkt het in de aankondiging van WikiLeaks.

Hoe WikiLeaks aan de e-mails geraakt is, en wat de bron precies is, is niet bekend. De onthullingen worden telkens gepubliceerd in een aparte mini-site 'The Syria Files'.

Lees meer over:

Onze partners