Wimbledon gaat virtueel

05/07/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 04/07/07 om 23:59

Bron: Datanews

Wie het grastennistoernooi van Wimbledon dit jaar anders (lees: virtueel) wil beleven, kan terecht op de website van het toernooi of op Second Life. Hoewel ter plaatse rondwandelen ook stilaan 'virtueel' lijkt.

Het [Pointtracker-systeem] op Wimbledon werd ook al door ict-partner IBM geïntroduceerd op de andere Grand Slam-toernooien. De digitale data van de balcurves en -richting tijdens de wedstrijden is afkomstig van Hawkeye, het systeem van digitale camera's dat al sinds jaar en dag gebruikt wordt om te checken of een bal al dan niet uit is. Dankzij een aardigheidje van IBM wordt die informatie in een mooi grafisch kleedje gegoten. Bezoekers van de [Wimbledon-website] of van Second Life zien met Pointtracker de rally's, kort nadat ze hebben plaatsgevonden, in virtuele vorm worden nagespeeld. Ook de statistieken van de match worden meegegeven.Het is trouwens ook mogelijk om op [Wimbledon.org] de wedstrijden via de radio of via tv-beelden te volgen. De website trekt tegenwoordig zowat 5 miljoen bezoekers per jaar.Ga je toch ter plaatse kijken, dan kom je nog constant in contact met de snufjes van IBM. Zo kan je je toegangsticket opnieuw verkoopbaar maken als je vertrekt, zonder dat je het ticket zelf moet afgeven. Gewoon inscannen aan de uitgang en het ticket kan opnieuw te koop worden aangeboden. Bezoekers zijn tevreden dat ze hun ticket als aandenken kunnen houden en Wimbledon kan zo efficiënt plaatsen beheren. Het heeft de organisatie vorig jaar meer dan 118.000 euro extra opgebracht.Ook kan een bezoeker op de helpdesk-stands het Wimbledon Information System, een intranet, raadplegen voor alle informatie over spelers en wedstrijden. Het Wimbledon-personeel krijgt live-informatie op een pda, zodat ze overal tijdig aanwezig kunnen zijn waar ze nodig zijn.IBM zorgt er tenslotte ook dit jaar weer voor dat de spelers en hun coaches na elke match een Match Analysis DVD krijgen. Die is geïndexeerd op alle statistieken, opdat de gebruikers snel zouden kunnen navigeren tussen de belangrijke momenten.

Onze partners