Winamp maakt dit jaar zijn comeback

10/03/15 om 09:23 - Bijgewerkt op 09/03/15 om 17:21

Bron: Datanews

De YouTube voor onlineradio. Dat is de ambitie van Radionomy. Maar tegelijk wil het bedrijf de harten van nostalgici en nieuwe gebruikers sneller laten slaan met een nieuwe versie van Winamp, hetzij met een beetje vertraging.

Winamp maakt dit jaar zijn comeback

Radionomy kwam begin vorig jaar in het nieuws toen het Winamp en radioplatform Shoutcast overnam van AOL. De Brusselse start-up met vestigingen in de VS bestaat sinds de overname uit drie divisies: Radionomy, het radioplatform waarmee je zelf een programma of zender in elkaar zet en waar Shoutcast in past.

Targetspot, het advertentienetwerk dat voor Radionomy, maar ook voor klassieke zenders advertenties levert en Winamp, de mediaspeler die normaal al in 2014 zou geherlanceerd worden. "Het is nog altijd onze ambitie om de speler te herlanceren. Ik kan er helaas niet al te veel details over kwijt maar de bedoeling is om in 2015 Winamp opnieuw uit te brengen," zegt Thierry Ascarez, vicepresident business development bij Radionomy Group.

Maar het bedrijf beperkt zich niet tot een desktopspeler. "Het wordt een universele speler die je ook mobiel en in de wagen kan gebruiken. We werken er momenteel hard aan."

Ook met Radionomy als radioplatform gaat het goed. "We hebben het afgelopen jaar veel nieuwe functies toegevoegd en er komen er nog aan. Tegenwoordig krijgen we er 120-130 nieuwe stations per dag bij en daar zijn we heel blij mee. Toen ik in 2012 in de VS begon waren dat er nul tot vijf per dag." Targetspot doet het als advertentienetwerk dan weer zeer goed. De focus voor het bedrijf ligt nu op groei in de VS en Europa.

"In Europa focussen we vooral op Frankrijk, Duitsland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en natuurlijk België. We zetten Targetspot trouwens niet enkel in om advertenties aan het Radionomy-platform te leveren. In de VS werken we samen met spelers zoals Grooveshark of CBS. Werken met andere spelers is de core job van Targetspot," zegt Ascarez.

Welk van die drie het meest moet groeien maakt voor Ascarez niet uit. "Elke entiteit heeft haar eigen team en moet de beste worden in haar markt. We moeten hoog mikken en ambitieus zijn, anders moet je niet naar de VS vertrekken."

Over concurrentie, bijvoorbeeld van grote spelers die nu ook naar de automarkt kijken, maakt hij zich nog niet al te veel zorgen. "Het gaat een harde markt worden, maar ze is nog zeker niet volwassen. Apple CarPlay is er, maar ik zie het nog niet veel. Bovendien kan je binnen die ecosystemen kiezen welke app je muziek speelt."

Dit artikel verscheen eerder al in de papieren versie van Data News.

Lees meer over:

Onze partners