Windows 7 moet bedrijvenmarkt charmeren

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Je kan er niet naast kijken: Windows7 is er. Het nieuwe besturingssysteem moet zowel Vista als XP doen vergeten.

Je kan er niet naast kijken: Windows7 is er. Het nieuwe besturingssysteem moet zowel Vista als XP doen vergeten.

Opvallend toch hoe tijdens de grootse voorstelling van het nieuwe besturingssysteem, de eigenlijke demo beperkt bleef tot het tonen van enkele nieuwigheden als de taakbalk en het automatisch opdelen van het scherm in twee vensters. En wat ons ook opviel: de functionaliteit die specifiek de bedrijven over de streep moet trekken, kwam net heel nadrukkelijk naar voren. “We mikken met Windows 7 ook heel duidelijk op de kmo-markt”, wist Philippe Vandervoort, de general manager van Microsoft Belux te vertellen.

Het illustreert mooi hoe Microsoft – uitdrukkelijker dan bij Vista – de bedrijvenmarkt wil overtuigen die voor een groot deel nog steeds met het Windows XP besturingssysteem werkt. “Windows XP is bijvoorbeeld nooit ontworpen om om te kunnen gaan met de vele internetbedreigingen van dit moment. Terwijl Internet Explorer 8 wat standaard in Windows 7 zit de veiligste browser van het moment is”, zei Jurgen Van Duvel, business group lead Windows.

Specifieke functies om onder meer laptops makkelijker te laten verbinding maken met bedrijfsnetwerken, de Bitlocker-encryptie om ook usb-sticks te versleutelen, en de ‘Windows XP Mode’ moeten de bedrijven charmeren. “De Windows XP Mode is een fundamentele plus, want die kan er voor zorgen dat XP-maatwerk binnen de bedrijven toch blijft draaien”, aldus Jurgen Van Duvel.

Klanten van het eerste uur zijn onder meer Aurelium, Getronics, Sogeti, IRIS, VDAB en Fluxys. Sterke punten die naar voor geschoven worden zijn de performantie, de betrouwbaarheid en de veiligheid. Afwachten nu of de bedrijvenmarkt ook echt de nieuwe Windows-versie snel zal omarmen.

Lees ook onze uitgebreide [test van Windows 7].

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content