WLan-verkoop 40 procent gestegen

12/02/04 om 00:00 - Bijgewerkt op 11/02/04 om 23:59

Bron: Datanews

De wereldwijde verkoop van draadloze netwerkinfrastructuur is in 2003 gestegen met 40 procent. Dat blijkt uit een recent marktonderzoek van Synergy Research Group.

Volgens Synergy werd de opvallende stijging van WLan-uitrusting gestimuleerd door de verkoop aan thuisgebruikers en kleine kantoren. De afname door die SOHO-markt (small office, home office) groeide met 66 procent ten opzichte van 2002. De verkoop van WLan-infrastructuur aan bedrijven groeide in dezelfde periode slechts met 9 procent, aldus Synergy. De SOHO-markt was in 2003 dan ook goed voor zo'n 65 procent van de totale WLan-verkoop.Zowel bij bedrijven als in de consumentenmarkt is de groei van de WLan-verkoop aangezwengeld door de betere prestaties en beveiliging van WiFi, de nood aan mobiele connectiviteit, de verspreiding van mobiele toestelletjes, de dalende prijzen en een algemeen economisch herstel, zegt Aaron Vance, analist bij Synergy.Cisco blijft de professionele WLan-markt aanvoeren met een groei van de verkoop met ruim 35 procent in vergelijking met 2002. Symbol Technologies heeft het tweede grootste marktaandeel, en op drie staat Proxim. De vierde speler, 3Com, zag zijn verkoopcijfer stijgen met 47 procent.In de consumentenmarkt staat bovenaan Linksys, een bedrijf dat in maart vorig jaar werd overgenomen door Cisco. Linksys zag de verkoop van WLan-materiaal voor consumenten stijgen met 82,5 procent. Bij nummer twee, D-Link, groeide de verkoop met 83 procent, terwijl de derde grootste speler in de markt, Netgear, een groei optekende van ruim 92 procent.

Onze partners