Worden GIF’jes bepalend voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen?

© CNN
Wim Kopinga Freelance journalist

In het verleden zijn nieuwe vormen van media van essentieel belang geweest bij Amerikaanse presidentsverkiezingen. De komst van radio en televisie zorgden ervoor dat een underdog favoriet kon worden. Zijn GIF’jes dit keer bepalend?

In 1924 kon Calvin Coolidge op de radio laten horen wat hij kon, veel historici denken dat dit bepalend was voor zijn uiteindelijke verkiezing. Een nog bekender voorbeeld is het televisiedebat van 1960 tussen John F. Kennedy en Richard Nixon. JFK was nog een relatief onbekende senator voor het debat, maar werd na de uitzending gebombardeerd tot favoriet – hij kon overtuigen op televisie, terwijl Nixon zwetend achterbleef.

In 2008 won Obama het Witte Huis door een goed uitgekiende internetcampagne en nu, acht jaar later, lijken GIF’jes doorslaggevend te worden. Want beeldvorming van de presidentskandidaten wordt tegenwoordig voor een groot deel op de sociale media gevormd, door middel van GIF’jes – schrijft The New York Times. Iemand die zich daarbij zeer goed leent voor een GIF (Graphics Interchange Format) van een paar seconden, is Donald Trump.

Met zijn oneliners en opmerkelijke gezichtsuitdrukkingen worden de GIF’jes van de Republikeinse presidentskandidaat gretig gedeeld. Tijdens het tweede televisiedebat van de Republikeinen in september zei Jeb Bush dat niemand zo’n heethoofd als Donald Trump met de nucleaire codes zou vertrouwen. De reactie van Trump kon haast niet beter. Iemand van televisiezender CBS zei dat “Trump elke emoji op je telefoon gedaan heeft in 7 seconden”.

Trump ‘won het internet’ met het 7 seconden durende fragment. Een momentopname dat enkele jaren geleden wellicht verloren was gegaan in de overvloed van video op de 24-uurnieuwszenders in de VS. Trump werd door de 7 seconden opeens grappig en aardig gevonden. Al lenen GIF’jes zich ook prima voor het belachelijk maken van de presidentskandidaat.

via GIPHY

De Democraten hebben ook hun GIF’jes die gretig ingezet kunnen worden. Toen Hillary Clinton onder vuur werd genomen over Benghazi in oktober stopte ze even om een stukje stof van haar schouder te vegen. Het vier seconden durende fragment werd door aanhangers gretig ingezet om aan te tonen dat Clinton het allemaal makkelijk aankon. Het fragment werd zelfs door haar officiële Twitteraccount gedeeld.

Het verhoor over Benghazi duurde in totaal 11 uur, maar de meeste Amerikanen zal dit fragment bijgebleven zijn.

Terwijl nieuwszenders zich 24 uur per dag bezighouden met wie de nominatie zal grijpen, hebben de meeste kiezers hier geen behoefte aan. Waarom uren naar een verhoor kijken, terwijl je in 7 seconden de essentie te pakken hebt?

GIF is niet nieuw

Opvallend aan de opkomst van de GIF op dit moment is dat het al sinds 1987 mogelijk is om er één te maken. De techniek is dus absoluut niet nieuw, maar het wordt wel steeds makkelijker – ook voor een leek – om hem toe te passen. Er zijn honderden apps die het creëren en delen mogelijk maken en van grote invloed is dat Twitter ze tegenwoordig ondersteunt. Sinds juni 2014 kunnen GIF’jes op de tijdlijn getoond worden – voor die tijd moest er altijd doorgeklikt worden naar een andere site.

Of GIF’jes doorslaggevend zullen zijn zoals The New York Times schrijft, weten we pas aan het einde van dit jaar; op 8 november gaan de Amerikanen naar de stembus. Tot die tijd is het te hopen dat Donald Trump in de race blijft voor het Witte Huis.

via GIPHY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content