Wordt Google Glass de flop van 2014?

03/01/14 om 11:42 - Bijgewerkt om 11:42

Bron: Datanews

Tech-evangelist Robert Scoble testte Google Glass gedurende acht maanden, en schrijft op zijn blog dat de slimme bril in 2014 gedoemd is te mislukken.

Wordt Google Glass de flop van 2014?

Blogger en tech-evangelist Robert Scoble loopt al sinds april 2013 rond met Google Glass op zijn neus, de slimme bril van Google die volgens de verwachtingen dit jaar op de markt gebracht wordt. Maar het gadget zal falen in 2014, denkt Scoble.

Te duur

Eerst en vooral is Google Glass volgens Scoble te duur. "Ik hoor dat de zoekgigant in 2014 niet in staat zal zijn om Google Glass voor minder dan 500 dollar aan te bieden. Dat zou betekenen dat het gadget gedoemd is in 2014. Pas als de prijs minder dan 300 dollar bedraagt, zal de markt erop inspringen. In 2016, gok ik."

Alvorens hem te kunnen gebruiken, behoeft de slimme bril gewenning en training, meent de blogger. "Niet de kostprijs om het ding te maken maar wel de twee uur tijd die een Google-medewerker in de winkel nodig heeft om uit te leggen hoe het werkt, zal de prijs hoog houden en zal ervoor zorgen dat het in 2014 nog geen goed verkopend speeltje wordt."

Gebrek aan apps

Nog een groot minpunt: het gebrek aan voldoende apps. "Early adopters zullen zich afvragen: 'waar is de Foursquare-app?' of 'waarom werkt Facebook niet goed?'. Veel ontwikkelaars zijn enthousiast over Glass, maar er zijn er evenveel die er nog geen markt voor zien in 2014, en daardoor een afwachtende houding aannemen. Dat Google geen appstore heeft en ook rare regeltjes hanteert tegen advertenties, helpt ook niet."

Komt nog eens bij dat de huidige interface maar met weinig apps overweg kan. Robert Scoble: "Google Glass gaat kapot als ik zou proberen de 300 apps van mij MotoX-smartphone of iPhone erop te zetten. Waarom? Het is simpelweg niet mogelijk door honderden apps te scrollen. Het zou de kwaliteit van de stemherkenning ook niet ten goede komen. Als je het commando 'Ok Glass, neem een foto' geeft, zal de bril zich afvragen: moet ik daarvoor Instagram, Facebook of Snapchat openen?"

Scoble vindt ook dat de workflow van foto's te wensen over laat. "Als ik een fotoreeks gemaakt heb met Glass, kan ik deze beelden niet onmiddellijk op mijn iPhone bekijken. Daarvoor moet ik met een Wifi-netwerk verbonden zijn en het gadget inpluggen. Oké, ik zou de stembediening kunnen activeren. Maar het probleem is dat die niet heel accuraat is en dat de functie niet werkt op pakweg een lawaaierige plek zoals tijdens een rockconcert, een evenement waar je de bril net wél zou willen kunnen gebruiken. Google moet het gewoon makkelijker maken om foto's in real-time naar je telefoon te pushen, zodat je ze daar kunt bewerken."

Oogsensor weet wanneer je dronken bent

De felomstreden camera, die het in principe mogelijk maakt alles en iedereen te filmen, is dan weer niet zo'n probleem, vindt Scoble: "Als je de bril draagt, zijn veel mensen bang dat je hen voortdurend aan het filmen bent. Maar eens je hen toont hoe het werkt, zijn ze gerust." Wat de tech-evangelist wél eng vindt, is de oogsensor. "Het ding kan waarschijnlijk weten of je al dan niet dronken bent, en wanneer je in de winkel bent en naar welke merken je op zoek gaat."

Nog een struikelblok, is het te korte batterijleven. "Als je veel filmpjes bekijkt, houdt de batterij het maar 45 minuten uit, en gaat de bril bovendien heel warm aanvoelen."

Geen goede Facebook-ondersteuning

Facebook is volgens Scoble een van onze grootste verslavingen, maar het sociale netwerk werkt in zijn ogen niet goed genoeg op Google Glass. "Het gebrek aan Facebook-ondersteuning maakt me nog het meest kwaad. Sorry Google, maar mijn familie en vrienden zitten niet op Google+."

Google Glass is op dit moment ook nog niet in staat om 'contextueel' te filteren. "Als ik moet spreken op een conferentie, wil ik enkel de tweets over dit event zien, niet alle tweets. Dat gaat vandaag de dag niet, omdat het contextuele OS van Google wellicht pas in 2015 klaar zal zijn. Google Glass is op dat gebied nog erg dom."

"Google moet zijn verwachtingen resetten", besluit de blogger. "In 2014 zal Google hiermee geen partij zijn voor bijvoorbeeld Apple's iWatch. Maar tegen 2020 ben ik er zeker van dat het een big deal wordt. Tegen dan zullen er ook veel concurrenten zijn."

Lees meer over:

Onze partners