Xerox mikt voortaan ook op kmo en kleine zelfstandige

Na een succesvol 2006 heeft Xerox in 2007 zijn pijlen gericht op de kleinste bedrijven en zelfstandigen. Daarvoor komt het bedrijf met goedkopere A4-multifunctionals en een boel handige tools.

“In 2006 hebben we een stijging gezien van 50 procent in de verkoop van het aantal boxen,” zegt marketing- en communicatieverantwoordelijke Pierre Collette van Xerox. “Dat heeft ons marktaandeel met 3 tot 4 procent opgetrokken.” Ook noemt Collette de grotere deals bij onder meer Dexia in het succesverhaal van 2006, met daarmee samenhangend de grotere capaciteit die it-dienstverlenende partners zoals Econocom of Getronics kunnen leveren.Voor 2007 heeft Xerox een aantal aankondigingen in petto. Dra zouden nieuwe producten moeten gelanceerd worden die de kleine bedrijven en zelfstandigen beogen. “Tevoren mikten we vooral op de b2b-markt, maar nu zien we ook heil in het kleinere segment,” aldus Collette. Het betreft A4 kleurenmultifunctionals tegen een zeer agressieve prijs. In de toekomst zou Xerox zo een rechtstreekse concurrent kunnen worden van HP. “Zij zijn veeleer sterk in printers, wij in multifunctionals, maar we verwachten dat zij ook op dat segment actief zullen worden. Temeer daar in het segment A4-kleurenmultifunctionals een momenteel groei in de verkoop ligt van 50 procent per jaar.” Met concurrent Canon speelt Xerox haasje over op de markt voor kleurenmultifunctionals.Verder vermeldt Collette als nieuwigheid het Xerox Alliance Partner (XAP) programma, waarbij overeenkomsten worden afgesloten met softwarebedrijven (vb. in documentbeheer). Die passen speciaal hun software aan op maat van Xerox-producten. “Op het einde van het tweede kwartaal zouden de eerste van dergelijke softwareproducten moeten uitkomen.”Ook zou Xerox een aantal handige tools klaar hebben die partners kunnen helpen met hun verkoop. Zo is er een tool die de voordeligste tonerformule (PagePack, het alles-in-één-pakket van Xerox, of gewoon aparte toners kopen) berekent. Een andere tool geeft bij de klant een pop-up wanneer de toner bijna leeg is. Daarop kan de klant vervolgens klikken, waarna een nieuwe toner besteld is. De reseller krijgt toch de marge. Xerox heeft ook een software die de verschillende printers bij een klant registreert en vervolgens een betere offerte opstelt met Xerox-producten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content