Xerox voorspelt waar u parkeert

. © iStock
Pieterjan Van Leemputten

Met een nieuw platform wil Xerox voorspellen wanneer het druk wordt op een parking en hoe mensen zich bewegen doorheen een stad. Dat moet de mobiliteit ten goede komen.

Het Mobility Analytics Platform, kortweg MAP, analyseert de gegevens van verschillende ticketautomaten van openbare parkeerplaatsen. DIe kunnen visueel worden weergegeven en geven een beeld van de verplaatsingen binnen de stad en het gebruik van bepaalde parkeerplaatsen.

Het doel is dat steden hun diensten, zoals openbaar vervoer, beter kunnen afstemmen. Maar ook om de parkings zelf beter te maken. Bijvoorbeeld door tijdig extra in- of uitrijstroken te voorzien. “Map geeft beheerders de sleutel om de kwaliteit en het gebruik van diensten te verbeteren”, zegt Jo van Onsem, group president voor de internationale publieke sector bij Xerox en vroeger nog Algemeen directeur Xerox Benelux.

Het nieuwe platform wordt momenteel getest in het Australische Adelaide, dat met Map de mensenstroom tussen delen van de stad wil meten. Ook parkeeruitpater Vinci Park test de analytics tool momenteel in Neuilly, een stad in de buitenwijken van Parijs.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content