Xerox werpt zich in de strijd tegen namaak

Printerleverancier en documentdienstverlener Xerox gaat wereldwijd de strijd aan tegen leveranciers en producenten die toners en printeraccessoires namaken.

Printerleverancier en documentdienstverlener Xerox gaat wereldwijd de strijd aan tegen leveranciers en producenten die toners en printeraccessoires namaken.

Het bedrijf heeft een speciaal team opgezet voor merkbescherming, corporate security en bestrijding van vervalsing. Dat team is wereldwijd actief.

Xerox gaat samen met oem-leveranciers (‘original equipment manufacturers’), de lokale politie en de douane de strijd aan tegen de zwarte markt in printeraccessoires. Belangenorganisatie The Imaging Supplies Coalition schat de wereldwijde schade door namaak op 3,5 tot 5 miljard dollar per jaar.

Xerox wil ook channelpartners die toners leveren beter beschermen tegen omzetderving door namaak. Bovendien behoedt de printerleverancier klanten voor beschadigde apparatuur, kwalitatief lagere output en hogere kosten wanneer ze namaak-producten gebruiken.

“De industrie is vaak doelwit van onofficiële distributeurs”, klinkt het. “Vervalste toners worden nauwelijks gecontroleerd en zijn vaak niet te onderscheiden van de originele. Pas tijdens het gebruik wordt duidelijk dat het namaaktoners zijn, bijvoorbeeld door de slechte afdrukkwaliteit en foutmeldingen tijdens het printproces.”

Xerox heeft meegeholpen met verschillende inbeslagnames van valse tonercartridges in bijvoorbeeld China en Brazilië. De leverancier voorziet zijn producten van holografische beveiligingslabels met een uniek serienummer en streepjescode. Zo kan de consument controleren of de aankoop een origineel product betreft.

“Als distributeurs knoeien met deze labels of deze verwijderen, adviseren we om contact op te nemen”, aldus Xerox.

I.s.m. Computable

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content