Yahoo onder druk om ivoorverkoop

28/01/16 om 09:25 - Bijgewerkt om 09:24

Internetgigant Yahoo komt onder toenemende druk om verkoop van ivoor via zijn platform aan banden te leggen. Een online petitie tegen de site verzamelde al meer dan 1,1 miljoen handtekeningen.

Yahoo onder druk om ivoorverkoop

© Jason Doiy

Tussen 2012 en 2014 werd via Yahoo Japan, een dochter van Yahoo, naar schatting meer dan 12 ton ivoor verkocht, van hele slagtanden tot bewerkte stukken. Yahoo is daarmee de slechtste leerling van de klas, zegt het online actienetwerk Avaaz. "Verschillende grote namen zoals Google en Amazon weigeren nog om ivoor te verkopen", stelt Avaaz. "Yahoo is een van de weinige online markten waar het nog kan."

Ontzet

Een petitie van Avaaz gericht aan de top van Yahoo verzamelde al meer dan 1,1 miljoen handtekeningen. "Als wereldburgers zijn we ontzet dat u de verkoop van ivoor toelaat op uw platform en zo het uitsterven van olifanten aanzwengelt", schrijven de ondertekenaars. "We roepen u op om alle verkoop van ivoor dringend te stoppen in Japan en alle andere markten."

Een woordvoerder van Yahoo heeft inmiddels gereageerd maar doet geen concrete beloften. Yahoo bezit de Japanse dochter maar voor 35,5 procent en is dus geen meerderheidsaandeelhouder, klinkt het. SoftBank, het Japanse telecombedrijf dat 36,4 procent van de aandelen bezit, weigert voorlopig commentaar.

Illegaal

De internationale handel in ivoor is al sinds 1989 verboden onder het CITES-verdrag van de Verenigde Naties. Toch wordt er op interne markten in China en Japan nog heel wat ivoor verhandeld, vaak ivoor dat illegaal het land is ingekomen.

Dat voedt de stroperij in Afrika, zeggen milieuorganisaties. In heel Afrika worden jaarlijks naar schatting 35.000 olifanten gedood om hun ivoor. In Tanzania is het olifantenbestand daardoor met 60 procent teruggelopen tussen 2009 en 2014. (IPS)

Lees meer over:

Onze partners