Yambla: de ideeënbox van de 21ste eeuw

Kristof Van der Stadt

12/07/2012 - 15:46

“At Microsoft there are lots of brilliant ideas but the image is that they all come from the top - I'm afraid that's not quite right”, leest de quote van Bill Gates op de homepage van Yambla: een prille start-up die oprichter Yoeri Roels zelf omschrijft als de ideeënbox van de 21ste eeuw. “Of als ik dat nog wat verduidelijk: een ideeënbox met ‘peer recognition’ die bewust heel simpel gehouden wordt maar die wel de allure van een sociaal netwerk heeft”, zegt Roels.

In eerste instantie wil Yambla zijn platform in bedrijven binnenbrengen. Werknemers krijgen toegang op basis van hun bedrijfse-mail en kunnen er ideeën spuien: van kleine ideeën – een wekelijkse team drink op vrijdag? – tot disruptieve businessplannen toe. De andere werknemers kunnen vervolgens feedback geven op die ideeën en ze wat meer ‘vlees’ geven of verder concretiseren. De goede ideeën kunnen vervolgens hogerop in de hiërarchie van het bedrijf klimmen.

“We werken met voorgedefinieerde ‘circles’ en zorgen ervoor dat ideeën getoond worden aan diegene die er belang bij heeft”, zegt Roels. De ceo moet met andere woorden geen schrik hebben dat knotsgekke, compleet onrealistische ideeën meteen in zijn Yambla-stream terecht komen. “Dat is ontzettend belangrijk voor ons, want als je die intelligentie niet zou toevoegen dan ondergraaf je meteen de kracht van de ideeënbox. Wat heb je er aan dat 90 procent van het bedrijf een knotsgek idee superleuk vindt- denk aan een groot openluchtzwembad op de parking - als de ceo zoiets toch nooit zou goedkeuren? Dat moeten we dus zeker vermijden”, klinkt het.

Ouderen meekrijgen
Yambla wordt door Roels en medevennoot Jordan Vermeir in de markt gezet als een manier voor bedrijven om jonge werknemers een tool te geven waarmee ze zich geapprecieerd voelen in een bedrijf. “Het speelt in op de noden van de jongste generatie die met Facebook en Twitter opgegroeid is”, legt Roels uit. Maar staat of valt het systeem dan niet met de aanvaarding op de werkvloer van oudere werknemers? “Klopt, dat wordt zeker een uitdaging om hen ook mee te krijgen. We proberen dat door hen te ‘triggeren’ via traditionele kanalen als e-mail. We willen de sociale druk wat laten spelen en hen bijvoorbeeld ook af en toe een statusrapport door te sturen waarin dan staat dat ze op dat moment ‘in 0 projecten betrokken’ zijn. Misschien dat het helpt om hen de tool te laten gebruiken. Door te werken met teams zoals dat in ‘real life’ projecten ook gaat, proberen we de drempel ook zo laag mogelijk te houden. Hopeloos is het zeker niet, want zelfs mijn vader zit ondertussen op Facebook”, lacht de jonge ondernemer.

Publieke lancering in oktober

In augustus wil Yambla een piloot draaien om in september een eerste use case bij een bedrijf uit te werken. Wie dat is wil Yoeri Roels liever nog niet kwijt, “maar we zijn er heel erg blij mee, want ze fungeren ook als een mentor voor ons.” In oktober is het de bedoeling om de tool ook publiek te lanceren. Tegen het einde van dit jaar hopen Roels en Vermeir om 3 à 4 concrete use cases uitgewerkt te hebben. Pas van zodra die eerste referenties er zijn, willen de twee op zoek gaan naar extra financiering. “Op lange termijn hebben we de ambitie om met Yambla ook door te groeien naar een publiek platform waarop iedereen, overal, en op elk moment een idee kwijt kan. Iemand die ergens staat aan te schuiven en ineens het licht ziet over hoe die organisatie beter kan, zou zo’n idee dan meteen op het platform kunnen zetten en al dan niet bijval van anderen krijgen. Maar dat is allemaal nog langetermijndenken’”, besluit Roels.

Paspoort
Naam: Yambla, www.yambla.com
Oprichting: maart 2012
Personeel: twee vennoten
Financiering: eigen middelen

Data News in je nieuwsoverzicht op Facebook

Meer over: ,

   

Reageer

Nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News dagelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Start-ups maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Jobs wekelijkse nieuwsbrief

E-mail:
 

Whitepapers

 
 

Wij raden ook aan