YouTube draait aangedikte tellers van platenlabels terug

De videowebsite YouTube heeft de tellers van verscheidene platenmaatschappijen en artiesten teruggedraaid die het aantal views van hun videofilmpjes kunstmatig opgedreven zouden hebben. Het gaat onder meer om Universal Music, Sony Music en Britney Spears.

De videowebsite YouTube heeft de tellers van verscheidene platenmaatschappijen en artiesten teruggedraaid die het aantal views van hun videofilmpjes kunstmatig opgedreven zouden hebben. Dat melden gespecialiseerde sites donderdag. Het gaat onder meer om Universal Music, Sony Music en Britney Spears.

Wie filmpjes op YouTube post, mag geen robots gebruiken om meer views te krijgen dan het aantal keren dat de video daadwerkelijk bekeken werd. De views leveren immers ook reclame op.

De teller van Universal Music verloor aldus 1 miljard views en staat voortaan op 5,9 miljard. Sony Music zakte met 99 procent tot 120 miljoen views. Een niet-officiële teller van Britney Spears moest 463 miljoen views inleveren om op 207 miljoen uit te komen.

Benieuwd of het YouTube-record van Psy’s Gangnam Style – een product uit de stal van Universal -op deze manier in het gedrang komt

Belga/MI

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content