Zaken doen zonder visitekaartje

01/02/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 31/01/06 om 23:59

Bron: Datanews

Tools voor 'business networking' zoals Linkedln, Plaxo of openBC ondervinden tegenwoordig een sterke stijging van hun ledenaantal. Voortaan bereiken ze internationaal enkele miljoenen mensen. Een netwerk opbouwen van achter je computerscherm, mythe of realiteit?

OpenBC, een oorspronkelijk Duits internetplatform om aan 'networking' te doen, heeft bekendgemaakt dat het een miljoen leden bereikt, vooral in Europa en Azië. Het platform is in november 2003 gelanceerd. "Elke keer wanneer het openBC-platform er een nieuw lid bij krijgt, wint onze gemeenschap van zakenrelaties kracht en dynamiek," vertelt ceo Lars Hinrichs.OpenBC is, zoals zijn Amerikaanse consoorten en voorgangers Linkedln (al 4,8 miljoen leden wereldwijd) of Plaxo (dat meer dan 5 miljoen gebruikers heeft), gebaseerd op de filosofie van coöptatie: een soort "vrienden van mijn vrienden zijn ook mijn vrienden"-principe, maar dan voor de zakelijke wereld. Elk lid heeft toegang tot het netwerk van de leden van zijn eigen netwerk. De mogelijkheden om "via-via" in contact te komen met mensen zijn enorm met de huidige kracht van het internet en online messaging.We vroegen Jo Caudron, een van de internetpioniers in België (oprichter van The Reference en The Originals), wat hij van dit fenomeen denkt. "Dit type van tool is geen mirakeloplossing om een netwerk te creëren en zaken te doen in enkele klikken. Anderzijds is de technologie wel bruikbaar om een zakennetwerk te onderhouden. En je kan soms aangenaam verrast zijn wanneer je ontdekt dat het langs die weg mogelijk is om contacten aan te knopen in tal van bedrijven, zelfs in het buitenland. Maar de tool kan enkel handig zijn als ze intelligent en nauwkeurig gehanteerd wordt. Als iemand zijn visitekaartjes niet kan beheren of geen pda kan gebruiken, betwijfel ik dat hij enig voordeel kan halen uit de tool."

Onze partners