Wim Kopinga

Zenuwachtig Apple presenteert oude iPhone in nieuw jasje

Wim Kopinga Freelance journalist

Apple heeft zoals verwacht een nieuwe en kleinere iPhone aangekondigd. Al is het toch vooral een oud apparaat in een nieuw jasje.

Apple-CEO Tim Cook zit met een probleem: de groei in de verkoop van iPhones valt stil, en er is een flink gebrek aan innovatie op de smartphonemarkt.

Kijk naar het Mobile World Congress van begin dit jaar. Daar was de meest in het oog springende telefoon het nieuwe toestel van Caterpillar: een smartphone met warmtecamera won het van alle giganten op een beurs die zich dit jaar vooral op virtual reality richtte. De smartphone is niet meer interessant.

De camera wordt een paar pixels beter en het scherm iets groter, kleiner of scherper, maar innovatie ontbreekt. Volgens een onderzoek van Gartner is de groei op de smartphonemarkt sinds 2008 niet zo traag geweest.

Apple moest dus met een list komen om de groei van de iPhone dit jaar toch vooruit te stuwen. Met de lancering van de 6S werd dat al gedaan door de smartphone gelijktijdig in China te lanceren. Voorheen kwam hij daar later uit, maar Apple kon door het trucje wederom positieve verkoopcijfers laten zien.

Extra iPhone

Normaal gezien presenteert Apple in september om de twee jaar een volledig nieuwe iPhone. In het tussenjaar komt de verbeterde S-versie uit. Maar maandag was er een extra event om de iPhone SE voor te stellen, een toestel dat voor het eerst sinds 2013 weer teruggaat naar een scherm van 4 inch. Toen kwam de iPhone 5S uit, en daar heeft deze goedkopere SE veel van weg. Het is eigenlijk een 5S met de betere chip en camera uit de 6S, die in september gepresenteerd werd.

Wie zit er op te wachten?

Veel kritiek klinkt er dan ook dat Apple met een 3 jaar oud toestel op de proppen komt. Wie zit daar op te wachten? Apple zegt zich ermee op Azië en India te richten, de twee markten waar het techbedrijf nog groeipotentieel heeft.

Maar in Azië is het phabletformaat juist zeer populair, en zitten mensen dus niet op een kleiner toestel te wachten. In India is het overgrote deel van de verkochte smartphones goedkoper dan 100 dollar, dus is een 16GB iPhone van 399 dollar er niet bepaald voor de massa.

In die landen groei halen met dit toestel zal dus lastig zijn, maar Apple ziet ook potentieel in Westerse landen. Daar zou de iPhone-eigenaar staan te springen om een nieuw 4 inch toestel. Want een groot deel van de de iPhone-eigenaars heeft nog steeds een kleiner scherm, blijkt uit gegevens van Statista. Veel mensen schijnen niet over te willen stappen naar een groter scherm en Apple zou met dit toestel dus luisteren naar de consument.

De consument weet niet wat hij wil

Maar was het niet Steve Jobs die zei dat je de consument niet moet vragen wat hij wil? Als het om innovatie gaat weet de consument niet wat hij wil, omdat het er nog niet is. Door de consument te negeren kwam Jobs met interessante en soms baanbrekende producten op de proppen, maar sinds hij er niet meer is kan dat van Apple niet meer gezegd worden.

De Watch is het enige echt nieuwe product dat sinds de dood van Jobs uitkwam, en hierbij ontbreekt de fantasie volledig. Het horloge heeft in korte tijd 60 procent marktaandeel behaald, maar dan nog liggen de verkopen niet erg hoog aangezien veel mensen het nut van een smartwatch niet inzien.

Door het gebrek aan innovatie bij Apple – en de gehele smartphonemarkt – wordt zelfs het rijkste bedrijf ter wereld zenuwachtig, en komt het met producten waar ze in Cupertino bij de tekentafel ook niet 100 procent achter kunnen staan.

Een extra telefoon zal dit jaar voor meer verkopen zorgen – waardoor er opnieuw groeicijfers voor de iPhone zullen zijn -, maar de druk neemt toe. Tim Cook moet in september echt iets verrassends presenteren. De vraag is of Apple dan met de iPhone 7 wél kan overtuigen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content