Zoals de it’er thuis tikt…

… tikt hij niet op kantoor. Of toch?

… tikt hij niet op kantoor. Of toch?

‘De ict-manager vertrouwt thuiswerker niet’, kopte een artikel op onze website midden augustus. Niet dat het mooi weer was, anders hadden wij wat graag thuis gewerkt. Even het bos in voor een drafje van 10 km. Daarna goedgemutst doorwerken, tot het werk af is. Zelfs meer dan dat. Dat spreekt. Heb ik althans gedurende ruim tien jaar lang gedaan. Niet altijd evident. Je mist de collega’s weleens, mist de discussies, al dan niet strategisch. En vooral, je blijft doorwerken, want altijd bereikbaar.

‘Zorg voor een goede werkplek, en maak komaf met je blaffende hond,’ aldus nog het stukkie. Een hond had ik niet, maar ik herinner me wel de baas van een belangrijke Vlaamse uitgeverij wiens viervoeter vreselijk ronkte. Als hij belde vanuit z’n thuiskantoor was het altijd lachen geblazen. Een aantal jaren geleden ontdekte ik trouwens een bedrijf dat speciale tapes aanbood met ‘achtergrondgeluiden van een kantoor’, tikkende machines, telefoongerinkel. Ernstig, geen gelul. Kon de thuiswerker helpen aan enig serieux.

Opvallend, nog steeds volgens het artikel, is dat vooral jonge ambitieuze it-medewerkers niet willen thuiswerken, maar liever naar kantoor komen. Zij willen gezien worden, opvallen. Anderzijds hoor ik steeds meer it-managers klagen dat jongeren dan wel flink geld willen verdienen en pronken met een dikke Duitse wagen, maar dat de ‘9 to 5’ mentaliteit er diep in zit. Daarna willen ze gaan fitnessen of moeten ze op de kinderen passen. Investeren in leergeld is er niet meer bij. Een avondmeeting wordt met gekreun onthaald. ‘Dat gaat over, het is de verwende generatie, die alles in de schoot kreeg geworpen,’ heet het dan. Eind jaren ’70 en ’80 wou iedereen ‘binnen’ zijn tegen z’n veertigste. Een tijdlang hard werken, daarna genieten aan de costa. Een handvol heeft dat gehaald met de verkoop van hun internetbedrijfjes. Maar de meesten zijn nog aan het werk. En meestal niet thuis.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content