Onder de kerktoren

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Ik sprak met hem midden oktober tijdens een start-up weekend in Brussel. “Praat eens met dat kereltje. Is met interessante dingen bezig”, zei Bart Becks. Een pientere gast, rechttoe rechtaan, bedaard maar met volle tank. Dat hij naar San Francisco zou trekken, kerktorenmentaliteit beu. Davy Kestens haalde zopas 1,12 miljoen dollar op, zo’n 846.000 euro, voor zijn start-up Twitspark.

Ik sprak met hem midden oktober tijdens een start-up weekend in Brussel. “Praat eens met dat kereltje. Is met interessante dingen bezig”, zei Bart Becks. Een pientere gast, rechttoe rechtaan, bedaard maar met volle tank. Dat hij naar San Francisco zou trekken, kerktorenmentaliteit beu. Davy Kestens haalde zopas 1,12 miljoen dollar op, zo’n 846.000 euro, voor zijn start-up Twitspark.

Twitspark catalogeert op een intelligente manier tweets die over uw onderneming de wereld ingaan. Het is hartverwarmend dat jonge gasten voor entrepreneurschip kiezen. Davy zal het nog moeten waarmaken natuurlijk. Niets is gewonnen. En uiteindelijk is die 846.000 euro ook nog niet zo gek veel, amper een derde van het jaarloon van Belgacom-topman Didier Bellens. En een fractie van de ruim 180 miljard euro cash die op de Belgische spaarboekjes staat…

Vraag is dan waarom jonge kerels zoals Davy naar Silicon Valley moeten trekken. Waarom Belgisch geld en enthousiasme zo moeilijk te krijgen is. “Je moet gaan waar de actie is”, vertelde een investeerder me onlangs. En die ontbreekt nog te veel in dit land. Er is geen of te weinig actie. Imec, wereldberoemde onderzoeksinstelling, moet één start-up per jaar afleveren, EEN! Universiteiten leiden geen entrepreneurs op, maar focussen op papers die het stof nog lang zullen delen.

Telefonica in Spanje investeerde in liefst 80 start-ups en geeft die bedrijfjes toegang tot zijn resources, coacht hen, helpt hen onder meer bij het uitwerken van een contract en een businessplan. Het biedt de Spaanse operator niet alleen een deur tot heel veel innovatie, maar geeft Telefonica vooral een ondernemersmentaliteit én een bijzonder aantrekkelijk imago bij jongeren. En net dat ontbreekt hier in ons land. En daarom trekken onze ‘hersenen en ondernemingsspirit’ weg. En daarom is het tijd voor actie. Nu.

Data News is in januari gestart met een maandelijkse nieuwsbrief over start-ups. Schrijf u hier in: http://datane.ws/uiTWHl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content