Online activisme: ‘Maatschappelijke impact is slechts paar muisklikken verwijderd’

AVAAZ © Reuters

Online activisme heeft de laatste jaren een hoge vlucht genomen. De impact van platforms zoals Avaaz of Change.org is vooral groot op het vlak van milieu, mensenrechten en openbaar beleid.

In tijden van sociale media is de kans voor de burger om een maatschappelijke impact te hebben slechts een paar muisklikken verwijderd. Het belangrijkste instrument waarmee online actievoerders de democratische besluitvorming naar een ander niveau tillen is de online petitie.

Witte Huis

Een bestaande petitie ondertekenen of er zelf eentje opstarten is tegenwoordig in geen tijd geklaard.

Organisaties zoals 38 Degrees, Avaaz, Causes, Care2 Petitions, Change.org, ipetitions of MoveOn opereren wereldwijd en bieden de mogelijkheid om kosteloos een petitie te starten. Zelfs via de website van het Witte Huis kan men online een petitie starten onder de naam We The People.

De platforms Avaaz en Change.org, beiden acht jaar oud, zijn bij de grootste spelers in het veld.

‘Democratische verantwoording zit ingebakken in ons model’, zegt Aften Meltzer, woordvoerder van Avaaz. ‘Het team van Avaaz en de supporters suggereren campagnes maar die worden altijd eerst getest met een willekeurige steekproef binnen de Avaaz-gemeenschap.’

Wereldwijde spelers

Avaaz werd opgericht in New York en kent momenteel meer dan 41 miljoen leden. Op acht jaar tijd groeide Avaaz uit tot een wereldwijde beweging met achttien teams op zes continenten. De campagnes die ze lanceren gaan de wereld rond. Ze roepen individuen op om mee te doen aan het besluitvormingsproces op lokaal, nationaal of globaal niveau.

Volgens hun website zijn sinds de oprichting in 2007 al 253 miljoen acties ondernomen. Avaaz leeft enkel van individuele giften tot 5000 dollar.

Change.org is een vergelijkbaar online initiatief. Het platform telt 113 miljoen participanten en was al goed voor 13.000 succesvolle petities in 196 landen. Ook hier worden mensen aangespoord om een bijdrage te leveren door deel te nemen aan een online petitie.

De oprichters van Change.org beschrijven hun businessmodel als een mix tussen een non-profit en een tech start-up. De organisatie wordt financieel ondersteund door klanten en gebruikers.

50.000 vluchtelingen

Globale online netwerken trekken veel internationale aandacht. Avaaz verzamelt online handtekeningen en stuurde onder meer persoonlijke boodschappen naar medewerkers van de Europese Commissie waarin gevraagd werd naar een Europese agenda inzake migratie.

‘450.000 leden van de EU vragen om dringende actie. Deze petitie werd afgeleverd aan het adres van een belangrijk speler in het besluitvormingsproces binnen de EU’, zegt Meltzer. ‘De stemmen van onze leden werden gehoord. De EU kwam tot een overeenkomst, zocht naar een budget en een oplossing om meer dan 50.000 vluchtelingen op te vangen.’ (IPS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content