Ook Facebook komt met muziekstreamingdienst

© Reuters
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Na Apple en Google gaat ook Facebook zich wagen op de streamingmarkt. De Amerikaanse sociale mediagigant zou zijn audio-aanbod willen koppelen aan zijn binnenkort te lanceren videodiensten.

Het is de Amerikaanse muziek- en tech website Music Alley die achterhaalde dat Facebook in de voetsporen wil treden van voorgangers als Spotify, Deezer, Tidal en Apple Music.

Bronnen binnen Facebook vertellen aan de nieuwssite dat Zuckerberg en co. een audio-aanbod zouden willen koppelen aan de ‘platformeigen’ videodiensten die het bedrijf momenteel aan het uittesten is (waarbij videofilmpjes enkel binnen Facebook draaien in plaats van op een site zoals YouTube).

Tijdens het experiment met ‘native videos’ worden er natuurlijk ook muziekvideo’s gestreamd. “En de plannen van Facebook om geld te verdienen met die video’s mogen niet los worden gezien van een ‘on demand’ audio-aanbod”, schrijft Music Alley.

De videoplannen van Facebook zouden trouwens al in een vergevorderd stadium zitten. Volgens de bronnen die de nieuwssite citeert mogen we het aanbod al binnen enkele maanden verwachten.

De lancering van de audio-streamingdienst zou nog iets verderaf zijn, onder meer omdat het management het nog niet eens is over het businessmodel dat er aan gekoppeld moet worden.

De streamingmarkt wordt alsmaar belangrijker voor de zieltogende muziekindustrie. In 2014 kwam al 9 procent van de wereldwijde digitale muziekinkomsten uit gratis streams mét reclame. De digitale inkomsten uit streams via een betalend abonnement (dus zonder reclame) klokten al af op 23 procent.

Vorig jaar groeide het aantal betalende streamingklanten met maar liefst 46,6 procent. De inkomsten uit abonnementen gingen met 39 procent naar omhoog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content