Pen en iPad complementair op de schoolbanken

30/11/12 om 11:22 - Bijgewerkt om 11:22

Bron: Datanews

Een tijdje geleden had ik een afspraak gemaakt met een paar speciale meisjes. Sofie, Lotte, Tinne en Stéphanie studeerden in juni af als leerkracht lager onderwijs aan de Lessius Hogeschool in Mechelen. Vier frisse jongedames met een passie voor lesgeven.

Pen en iPad complementair op de schoolbanken

Een tijdje geleden had ik een afspraak gemaakt met een paar speciale meisjes. Sofie, Lotte, Tinne en Stéphanie studeerden in juni af als leerkracht lager onderwijs aan de Lessius Hogeschool in Mechelen. Vier frisse jongedames met een passie voor lesgeven.

Dat is op zich een mooie roeping, want degelijk onderwijs is nu eenmaal een van de meest belangrijke aspecten in onze maatschappij. Maar wat hen in mijn ogen net dat tikkeltje extra geeft boven hun talrijke collega's, is hun innovatieve manier van lesgeven. Ze beseffen meer dan ooit dat jongeren vandaag niet meer het krijtbord willen vegen, maar de Tablet en SmartBoards swipen. Niet hun boeken openslaan, maar de computer aanzetten. Ze beseffen dat jongeren zowel weg zijn van, als weg zijn met ICT. Zij vroegen zich dan ook af hoe ze onderwijs boeiender konden maken met behulp van digitale toepassingen. Want hoewel jongeren vandaag opgroeien met computers, smartphones en tablets, ontbreekt die digitalisering nog vaak in de klas. Computers zijn dan wel al lang geen unicum meer binnen de schoolmuren, toch kijken scholen vaak nog de kat uit de boom als het om ICT gaat. En daar willen deze "digi-juffen" iets aan veranderen.

Durven veranderen

Voor hun eindwerk ontwikkelden Sofie, Lotte, Tinne en Stéphanie een website, De Digitale Boekentas. Hier delen ze handige digitale tools, concrete lesfiches, tips en eigen ervaringen met hun leerlingen en collega's. Hun project is voor mij het bewijs dat de leerkrachten die nu fris van de schoolbanken komen, de noodzaak inzien van verandering. Wat meer is: zij dúrven veranderen. Zij zijn de digitale generatie die in het middelbaar als eersten hun huiswerk af en toe maakten op de computer en na schooltijd nog verder babbelden met hun vrienden via chat of sms. Nochtans was het niet evident. Zij kregen van collega-leerlingen en anderen de ontmoedigende vraag "durven jullie dat". Er moet blijkbaar nog een lange weg afgelegd worden...

Zo veel voordelen "De Digitale Boekentas" is een inspiratiebron voor collega-leerkrachten die graag de digitale trend willen volgen, maar niet altijd even goed weten hoe eraan te beginnen. Daarom zijn op de website zelfs stappenplannen beschikbaar, om bepaalde technologieën meteen pasklaar te hanteren tijdens de les. Via de speciale facebookpagina blijft iedereen op de hoogte van de laatste updates. Met zulke ICT-geïnspireerde lessen sla je drie vliegen in één klap. Ten eerste zorg je voor digitale inclusie: ook kinderen die thuis geen elektronische gadgets hebben, komen er mee in aanraking. Ten tweede ontdekken leerlingen de meerwaarde van computers en tablets. Er zit meer in een smartphone dan Angry Birds, en er zijn wel degelijk andere websites dan Facebook! Tot slot doet afwisseling van spijs eten: laat kinderen in hun ogen saaie oefeningen maken op een fancy device en ze zullen er meer plezier aan beleven en betere resultaten behalen.

Investeren in de nodige middelen De zin naar digitalisering begint stilaan te komen. Het belangrijkste struikelblok in heel dit verhaal is de infrastructurele omkadering. Sofie, Lotte, Tinne en Stéphanie kregen hun iPads en iPods tijdens het maken van de scriptie dan wel in bruikleen, in realiteit is daar vaak geen budgettaire ruimte voor. Veel scholen zijn al lang tevreden met een computer in elke klas en misschien een digibord tegen de muur. De evolutie is volop aan de gang, maar vandaag de dag zijn scholen er financieel niet aan toe om bijvoorbeeld tablets in te lijven. Althans in het lager onderwijs, want in het middelbaar zijn de eerste stappen gezet. Hopelijk worden door initiatieven als "De Digitale Boekentas" leerkrachten en scholen geprikkeld om te investeren in de nodige ICT-middelen. Maar dit wil niet zeggen dat tablets en computers de traditionele boeken, papier en pen mogen of zelfs kunnen overnemen. Voorlopig bestaat er nog niet voldoende digitaal lesmateriaal om alle boeken af te schaffen. En dan is het maar zeer de vraag of dat nodig is. Ik zie het toetsenbord niet meteen de balpen vervangen. Het blijft belangrijk om kinderen de fijne motoriek van het schrijven aan te leren. Maar complementariteit en durven variëren, is zeker de weg vooruit.

Martine Tempels

Lees meer over:

Onze partners