E-boeklezer met touchscherm en WiFi

De BeBook e-boeklezers zijn van Nederlandse makelij. De fabrikant heeft verschillende e-lezers in het gamma. De BeBook Neo is het topmodel en was bij de lancering ‘s werelds eerste e-reader met WiFi.

De BeBook Neo heeft een voorzijde in witte kunststof, terwijl de achterzijde grotendeels in grijs aluminium is uitgevoerd. Alle bedieningstoetsen zijn centraal onderaan het scherm verenigd in een schijf die uit meerdere toetsen bestaat. De buitenste witte ring bevat de Menu-, Back- en vooruit- en achteruitbladertoetsen, een kleinere, grijze ring is een vier-wegnavigatietoets en het hart wordt gevormd door de OK-toets. Die laatste licht blauw op als je de e-reader aanzet.

Scherm

Het scherm van de BeBook Neo is een E Ink Vizplex ePaper met een resolutie van 600 x 800 pixels. Schermen met E Ink-technologie bieden een vergelijkbare leeservaring als papier. Ze zijn ook bij zonlicht nog leesbaar en geven geen storende weerkaatsing. De BeBook Neo gebruikt niet de recentere E Ink Pearl technologie die een hoger contrast biedt. Hoewel het scherm van de Neo in het algemeen goed leesbaar is, merk je toch het verschil in leesbaarheid.

Het scherm van de BeBook Neo is uitgerust met Wacom touchpanel technologie. Wacom is een fabrikant van interactieve tablets waarop je met een pen kan werken. Het tablet zelf voorziet het invoerapparaat van de nodige stroom door middel van elektromagnetische inductie. De pen heeft dus geen kabel. De Wacom tablets worden veel gebruikt in de grafische sector.

Draadloos

Als je in het hoofdmenu “Websites” kiest, opent de BeBook Neo een pagina om de draadloze verbinding te activeren indien WiFi is uitgeschakeld. Nadat je het draadloze netwerk hebt gekozen en het wachtwoord hebt ingetikt, kun je het internet op. Standaard stelt BeBook vier locaties voor: Google, Wiki, Adobe en het BeBook portaal. Dat laatste opent een wereldkaart waar je je locatie kan ingeven.

Per land worden dan de belangrijkste online boekhandels voorgesteld waar je naartoe kan surfen om e-boeken te kopen. In tegenstelling tot Sony, dat door een nauwe samenwerking met Bol.com je meteen naar die e-boekhandel stuurt, laat BeBook je volstrekt vrij in de keuze waar je je e-boeken wenst te kopen. De internetpagina’s laden wel traag.

Met een prijskaartje van 269 euro is de BeBook Neo niet goedkoop in vergelijking met de meeste e-readers die momenteel op de markt zijn. Maar hij biedt wel veel mogelijkheden door het touchscherm met Wacom pentechnologie. Teksten annoteren en ook (eenvoudige) schetsen maken is met een pen heel natuurlijk. Ook de draadloze functionaliteit kan haar diensten bewijzen, al is surfen niet echt een plezier omdat de pagina’s traag laden. Er zijn e-lezers met een beter leesbaar scherm te vinden dan de BeBook Neo, maar al bij al is hij het overwegen waard als je een e-lezer bent die graag veel aantekeningen maakt en ook liever met hetzelfde apparaat het internet op wil.