Salesforce en Microsoft verdiepen samenwerking

© Marc Benioff (Salesforce) en Satya Nadella (Microsoft)
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De banden tussen Microsoft en Salesforce worden nog aangehaald. Enkele nieuwe integraties moeten er voor zorgen dat de toepassingen van de beide softwaregiganten beter met elkaar samenwerken.

Enkele jaren geleden zou het niet mogelijk geweest zijn, maar anno 2015 kan het wel: Microsoft is één van de hoofdrolspelers op Dreamforce in San Francisco. Salesforce-ceo Marc Benioff kondigde tijdens zijn keynote zelfs tal van nieuwe integraties aan tussen de Microsoft-producten en het Salesforce crm-platform.

Zo zal Skype for Business (het vroegere Lync) bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden binnen de Salesforce Lightning Experience (de nieuwe naam voor het crm-kernproduct van Salesforce). Met andere woorden kan er straks gebeld en ‘gevideochat’ worden zonder dat je Salesforce hoeft te verlaten.

Salesforce voorziet ook in de integratie van OneNote, waardoor gebruikers notities kunnen maken en aanpassen binnenin datzelfde crm-platform. Salesforce-content wordt dan weer beschikbaar gemaakt voor Office Graph en voor Office Delve, en in de tweede helft van volgend jaar is er een speciale Windows 10-versie van de Salesforce1-app voorzien.

Microsoft zal trouwens ook de belangrijkste launch partner zijn voor de Salesforce IoT Cloud, begin volgend jaar. De softwaregigant uit Redmond zal het mogelijk maken om data afkomstig van Office 365 (uit Azure dus) naar de Salesforce IoT Cloud te ‘streamen’, waar ze verder geanalyseerd kunnen worden.

Samenwerking

Vorig jaar werden er al enkele integraties tussen de productportfolio’s van beide bedrijven aangekondigd (o.a. tussen Outlook en Salesforce), en nu wordt er dus verder gegaan op dat elan. Als dat één ding duidelijk maakt, dan wel dat de baten uit een samenwerking zwaarder doorwegen dan de kosten.

Microsoft krijgt toegang tot het gigantische klantenbestand van Salesforce, en Salesforce pleziert zijn gebruikers (die in veel gevallen met Microsoft-producten werken) door in betere samenwerkingsmogelijkheden te voorzien, iets wat cio’s trouwens al langer vragen.

Pittig detail, tot slot, is dat in mei nog een gerucht de ronde deed dat Salesforce een overnamebod van Microsoft ter waarde van 55 miljard dollar zou hebben afgeslagen. Ceo Marc Benioff zou volgens datzelfde gerucht geaasd hebben op minstens 70 miljard dollar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content