André Van Aken
André Van Aken
Seasoned interim ICT manager, werkte de afgelopen dertig jaar onder meer voor HP, Siemens, AB-InBev, Bpost en LCM.
Opinie

29/08/13 om 11:41 - Bijgewerkt om 11:41

Saved by the nerds

Ik ben een grijze IT-er, zo één die al in IT zit van in de tijd dat de dieren nog spraken. En één van de weinigen die nog cut-and-paste letterlijk heeft uitgevoerd: met schaar en plakband een ponsband herstellen, en die dan aan de ongelooflijke snelheid van 10 tekens per seconde opnieuw inlezen, en nadien weer oprollen. Gepokt en gemazeld in de informatica dus.

Ik ben een grijze IT-er, zo één die al in IT zit van in de tijd dat de dieren nog spraken. En één van de weinigen die nog cut-and-paste letterlijk heeft uitgevoerd: met schaar en plakband een ponsband herstellen, en die dan aan de ongelooflijke snelheid van 10 tekens per seconde opnieuw inlezen, en nadien weer oprollen. Gepokt en gemazeld in de informatica dus.

Als ik zo achterom kijk (ai ai, herinneringen ophalen, dat is toch een teken dat men oud wordt ???), dan valt vooral de technologische evolutie op: mijn kamerthermostaat van vandaag heeft meer rekenkracht dan de IBM/360 en de PDP-8 van 40 jaar geleden. Ik heb het allemaal meegemaakt: als programmeur, consultant, IT manager en CIO. En zoals van een CIO verwacht wordt heb ik steeds getracht om rationele beslissingen te nemen. Ja toch?

Enkele jaren geleden heb ik me laten verleiden tot de aankoop van een tablet en een smartphone. Was dat rationeel? Bijlange niet, dat was het jongetje in mij dat kickte op nieuw speelgoed. Ik heb daar wel een rationeel sausje trachten over te gieten door bewust te kiezen voor één operating system, Android in mijn geval. Ik hield niet zo van de Apple arrogantie. Geweldig, al die apps, hoewel ik er enkel deze uitkies die toch enig nut hebben (noblesse oblige). Mijn nieuwe speeltje bladert zelfs door mijn mails als ik mijn hoofd beweegt of met mijn hand zwaai.

Toch niet standalone

Maar met die smartphone ben ik toch wel in de software release val getrapt! Ik, die de geboorte van ITIL en COBIT heb meegemaakt, en al die jaren passioneel met IT governance en operational excellence ben bezig geweest, ik heb me dus laten vangen, als de eerste de beste debutant.

Niets zo gemakkelijk toch dan de optie 'automatisch updaten' aan te vinken? Het is toch maar een standalone toestel. Fout dus, zo bleek een paar weken geleden. Dames en heren, ook elk serieus automerk steekt uw wagen vol software. Onder andere voor de multimedia functies (gsm, muziek, gps,...). En wat doet die multimedia module? In bluetooth babbelen met de smartphone natuurlijk. Dus geen standalone toestel.

Plots werkte die bluetooth communicatie niet meer. De autoconstructeur valt niets te verwijten: die had netjes op zijn website vermeld welke release van mijn smartphone gecertifieerd was voor hun software module. Deutsche Gründlichkeit. Pech voor mij: ik zou 2 releases terug moeten.

Op zoek naar support

Met goede moed begon ik op te zoeken hoe ik dit moest aanpakken. Eerst bij Google, het is tenslotte hun operating system. Tevergeefs: als je geen Nexus telefoon hebt, verwijzen ze je door naar de fabrikant van het toestel.

Op hun helplijn, zoals op de meeste helplijnen, beschouwt men elke klant als een debiel. Ze stellen vragen van het niveau 'staat uw toestel wel aan mijnheer?'. Dus ving ik weer bot.

Via de Google zoekmachine (toch zij weer) kwam ik terecht op een Android forum, met een subforum voor precies mijn toestel. Nooit eerder gedaan. Ik formuleerde mijn probleem, en wonder oh wonder, na een kwartier had ik al 3 reacties. Allemaal van kerels die wellicht een grootvader hebben van mijn leeftijd. Ik vraag mij af of die eigenlijk wel iets anders doen, gezien de snelheid van antwoorden.

Van het jargon in hun antwoorden verstond ik meestal niets, maar de volhouder wint. Van één van hen, een kerel die zijn commentaren ondertekent met "ik heb het lichaam van een god, spijtig dat het een boeddha is", kreeg ik een link naar een website, met alle vorige releases, met een handleiding erbij. Ik was er niet gerust in, maar wilde even stoer doen als die snaken, en ik heb die (niet officieel gedocumenteerde procedure) uitgevoerd. En het werkte !!! Ik ben 2 releases teruggegaan, en ga nu nooit meer in die val trappen. De automatische update staat intussen uitgevinkt.

Op het forum heb ik iedereen bedankt. Geen reactie meer. Het probleem was opgelost, en dus was ik niet meer interessant.

Nog even een boodschap meegeven aan alle IT bedrijven met een helplijn of customer support center: schaf af die dingen, sponsor elk discussieforum over jullie producten. Uw klanten zullen er wel bij varen.

Onze partners